Annonse

Kongsvinger-gründer satser stort på norsk matturisme

Torunn Tronsvang fra Kongsvinger etablerte i 2016 reiselivsbedriften Up Norway, som pakker og formidler reiser til internasjonale turister som søker etter unike kvalitetsopplevelser i Norge. I fjor ble hun tildelt en million kroner fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, og satser nå for fullt på å utvikle et nytt konsept. Ett av de siste tilskuddene på programmet som lanseres i disse dager er matturisme, som hun kaller «A taste of local secrets».

– Matturisme er en fremadstormende trend, og det er på tide at Norge lykkes i nå frem med de unike kontrastene vi kan tilby mellom by og natur, fjord og skog, nordisk gastronomi og lokalmatkultur. Her er det et stort potensial i norsk reiseliv som ikke er tatt ut. Mange reisende er svært interesserte i mat, men sliter med å finne de riktige opplevelsene i Norge, sier Tronsvang til magasinet Horecanytt.

torunn_tronsvang_up_norway3
Torunn Tronsvang i Up Norway satser for fullt på på unike opplevelser til internasjonale matturister i Norge, og jobber nå også med å utvikle kommersielle pakker i Kongsvingerregionen. Foto: privat

Overraskelsesopplevelser

Gjennom en digital reisekanal skal matelskende turister ledes gjennom en reise av unike matopplevelser i Oslo som gjerne kun de lokalekjenner til.

– Man kan være med på en åtte eller 24-timers tur, og det er et overraskelseskonsept som vil inneholde alt fra lokalmatproduksjon, ølsmaking på mikrobryggerier, picnic på Sørenga og kaffekurs med en av byens ledende baristaer, kan Tronsvang fortelle.

Selskapet ønsker i utgangspunktet å være en formidler, men ser at det et enormt potensial i å satse på matopplevelser i Osloregionen og ellers i Norge.

– Vi har derfor gått i dialog med bøndene og entreprenørene som vi mener leverer opplevelser som er spennende, og sett på hvordan vi kan gjøre disse opplevelsene tilgjengelig til våre gjester, sier Tronsvang til Mittkongsvinger.no.

Unike muligheter i Kongsvingerregionen

– Nå etableres det et lokalmatnettverk i Kongsvingerregionen. Hvilke tips og råd vil du gi for at regionen kan bli et spennende besøksmål for matturister?

?file=8441F6043343A16F410EBFE6DC2780290FA091CA.jpg&dh=532&dw=800&cropX=0&cropY=0&cropH=532&cropW=800
– Det handler om å pakke de genuine opplevelsene og selge dem til nisjemarkeder, sier Tronsvang. Max Ivan er en av de som tilbyr unike matopplevelser i regionen. Foto: Max Ivan.

 

– I Kongsvinger er det ingen tvil om at samarbeid om produktutvikling – ikke bare knyttet til mat – er nøkkelen. Samarbeid i regionen er en ting, men også å kunne se regionen i sammenheng med opplevelser utenfor regionen, sier hun.

Hun trekker også frem at Kongsvingerregionen har et stort potensial til utvikle kvalitetsturisme ved å se se regionen i et større perspektiv, og ikke nødvendigvis som et trekkplaster alene.

50.000 kroner fra Kongsvinger kommune til å utvikle pakker

Up Norway har mottatt 50.000 kroner fra næringsfondet i Kongsvinger kommune, som skal brukes til å utvikle kommersielle pakker Kongsvingerregionen. Tronsvang mener regionen har mye unikt å tilby, og at det handler om å lete frem de genuine opplevelsene.

– Du kjenner Kongsvingerregionen godt. Hva mener du er viktigst for å bygge opp flere kommersielle reiselivspakker?

– Det er viktig at man ikke forsøker å være noe man ikke er, men heller fokuserer på å gjøre det genuine bra og tilgjengelig for et kommersielt publikum, sier Tronsvang.

Hun understreker at det er lokalmiljøet som må være drivkraft i produktutviklingen, så at Up Norway blir med som sparringpartner og salgsledd når pakkene er klare og har høy nok kvalitet.

– Det handler om å selge pakker. Man kan for eksempel kombinere Festningshotellet med golf og lokalmatopplevelser, landeveissykling på Finnskogen, kanoturer og andre opplevelser, og satse målbevisst mot ulike nisjer. Men opplevelsene må ha gjennomgående god kvalitet – det er viktig, avslutter Kongsvinger-gründeren som ønsker at hele verden skal oppdage unike Norge som besøksmål.

 

 

 

Facebook Comments