Annonse

Spennende besøk fra Korea hos AS Berggren

Fiskematprodusenten AS Berggren  har hatt spennende besøk fra Korea, og har fått presentert sine fiskematprodukter for koreanske oppdrettere og fiskematprodusenter. Gruppen er på rundreise i Norge for å besøke ulike fabrikker, og se hvordan norsk fiskemat produseres. Med seg på turen har de også med seg et TV-team og en avis på nasjonalt nivå, som lager reportasjer fra turen.

– Det er veldig hyggelig å få besøk fra Korea, og det koreanske markedet er både stort og spennende. De er godt kjent med produkter som fiskeboller og fiskekaker. Det er viktig dersom man skal inn på et nytt marked, for da trenger man ikke å utdanne befolkningen på hvordan man konsumerer produktene, sier daglig leder i AS Berggren,Tore Berggren.

13925031_1272421582767915_4795455792388203286_n
Berggren har hatt hyggelig besøk fra fiskeoppdrettere og fiskematprodusenter fra Korea, og håper å kunne bygge relasjoner i et spennende marked fremover. Foto: Berggren.

Han understreker at det nå i første omgang er viktig å bygge relasjoner og dele informasjon og kunnskap, men at det på sikt kan gi noen spennende muligheter for fiskematprodusenten ved Glommabredden.

Han kan også fortelle at koreanerne er interessert i å få mer kunnskap om hvordan nordmenn har begynt å like sjømat på asiatisk vis, blant annet når det gjelder den store økningen av sushi-spisende nordmenn.

– Vår medeier First Seafood er allerede inne i det koreanske markedet når det gjelder kongekrabber, og dersom vi kan koble oss på en allerede eksisterende relasjon, kan det åpne noen nye dører for oss, sier Tore Berggren.

Omsetningsøkning og nye samarbeidspartnere

AS Berggren  erfarer en god økning i volumet, og avslutningen på fjoråret ble all-time-high.

– Etter at Coop kjøpte Ica fikk vi tilgang til 400 ny butikker, og det merker vi godt, forteller Inge Langrekken, som er salgssjef hos AS Berggren.

I år forventer fiskematprodusenten et volum på rundt 2650 tonn, som gir en omsetning på ca 100 millioner kroner, og en solid økning fra fjoråets omsetning på rundt 80 millioner.

Fil 17.08.2016, 08.50.49
Inge Langrekken (t.v) og Tore Berggren er fornøyd med en god omsetningsøkning og nye samarbeidspartnere i 2016. Foto: Irén Carlstrøm.

– Nå legger vi grillsesongen bak oss, der vi har hatt fire burgerprodukter inne i butikkene. Vi får med lakseburgeren og steinbitburgeren videre inn i høstsesongen, og nå rundt skolestarttider merker vi at det stor etterspørsel etter fiskematprodukter, sier Langrekken.

Det har også åpnet seg nye samarbeidskonstellasjoner for bedriftenetter som markedet videreutvikler seg.

– Vi har blant annet innledet et nytt samarbeid med Ole Martin Alfsen i Godtlevert.no, som har vært inne hos oss og fått laget en egen resept på lakse- og fiskeburger, som han leverer i matkassene sine. Det er spennende, og gir noen nye veier ut i markedet, sier Tore Berggren.

Han forteller også at produksjon av fiskemat er et tøft marked, og at det er viktig å være ute med nyheter og ikke minst å følge trendene.

– Vi ser blant annet at trenden de siste årene er fokus på at fiskeinnholdet i produktene øker hele tiden, og kampen om nye produkter er tøff. Vi får med to av fire sesongprodukter fra grillsesongen inn i høsten, og det er vi veldig fornøyd med, sier han.

Og hva den koreanske gutten som var med følget som gjestet Berggren likte best da som smakte seg gjennom alle fiskeproduktene? Jo, den tradisjonelle, norske fiskekaken.

Facebook Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *