Annonse

Banearbeider truer SJs satsing på Stockholm-Oslo

For kort tid siden kunne Mittkongsvinger.no fortelle at SJ har hatt veldig positiv utvikling på strekningen Stockholm-Oslo, og at SJ har planlagt å øke antall daglige avganger fra tre til fem fra 11.desember. Fra SJ begynte å kjøre hurtigtogene X2000 i august 2015 har forretningsmarkedet økt med 50% mellom de to hovedstedene, og på delstrekningen mellom Karlstad-Oslo har økningen vært på hele 150%.

Nå trues imidlertid satsingen av banearbeider på norsk side, som skal pågå i tre år. I følge den svenske avisen Dagens Nyheter sier forretningssjef Peter Essén at dersom de planlagte arbeidene på jernbanesporet gjennomføres på dagtid som planlagt kan SJ tvinges til å legge ned hurtigtogstrafikken mellom Stolcholm og Oslo.

Ett X 2000-tåg i ett skimrande höstlandskap.
X2000-satsingen til SJ henger i en tynn tråd dersom Jernbaneverket står på sitt og vil utføre banearbeider på dagtid på strekningen Lillestrøm-Kongsvinger de neste tre årene. Foto: Stefan Nilsson/SJ

Jernbaneverket vil ikke endre

Jernbaneverket skal etter planen gjøre banearbeider på strekningen mellom Kongsvinger og Lillestrøm i tre år, og det vil skje på dagtid mellom klokka 9 og 15.

Petter Essén i SJ mener det vil få store konsekvenser for deres kunder, og spesielt de forretningsreisende som tar morgentoget.

På norsk side av grensen skal Jernbaneverket nemlig gjøre banearbeider mellom Lillestrøm og Kongsvinger i tre år fra 2018, og de vil gjøre arbeidene på dagtid mellom klokka 9 og 15.

– Dette drar matten vekk under hele hurtigtogsatsingen. Passasjerene kan ikke reise på natta, de har et reisebehov til en viss tid, sier forretningssjef i SJ, Petter Essén til NRK. 

Han understreker at det er viktig og nødvendig å gjøre opprustingen av strekningen, men at det må være mulig å arbeide på nattetid, slik at det ikke går ut over persontrafikken.

– At det blir arbeid på dagtid er bestemt. Nå skal vi ha møte med SJ om hvordan vi kan tilpasse deres rutetider, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland til NRK.

Jernbaneverket prioriterer godstrafikken om natta og pendlertrafikken mellom Kongsvinger og Oslo morgen og ettermiddag.

– Vi velger å ikke gjøre arbeidene på natta fordi godstrafikken på Kongsvingerbanen er veldig viktig. SJ har visst dette lenge, sier Horrisland.

SJ håper Jernbaneverket snur

SJs administrerende direktør Crister Fritzson skrev i et brev til Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger i sommer og ba om at arbeidene kunne gjøre på nattetid, uten at det har gitt ønskede resultater for svenskene.

I sitt svar til Fritzon datert 9.september i år, konstaterer Elisabeth Enger i Jernbaneverket at de er uenige med SJs prioriteringer, og at de vil gjennomføre arbeidene på strekningen som planlagt.

Nå truer SJ med å legge ned hurtig-togtilbudet, og gå tilbake til ordinære togsett. De mener det er uaktuelt å sette inn buss for tog på strekningen, og tror da at kundene heller foretrekker fly mellom hovedstedene.

I løpet av høsten har SJ også måttet innstille rundt 90 avtanger på strekningen grunnet banearbeider som har blitt gjennomført på til sammen rundt 9 uker.

– Om avgangstider endres for noen få godstog vil dette kunne gå uten problemer om natta. Det ser ut som Jernbaneverket allerede har bestemt seg, men jeg håper at dette ikke er deres endelige beslutning, sier Petter Essén i SJ. 

Møte i dag

 

SJ fikk nylig invitasjon til et med med Jernbaneverket i Oslo i dag, 28.november.

– Vi skal da se om det går an å samarbeide om en alternativ tidtabell for perioden arbeidene med kontaktledningene pågår, sier Svein Horrisland.

Men Petter Essén er redd for at det er for sent å få gjennom endringer i planleggingen. Allerede20.desember skal Jernbaneverket presentere sin plan om forutsetningene for tog i Norge 2018, og banearbeidene er en del av den planen..

– Vi har lenge forsøkt å få til et planleggingsmøte uten resultat, sier Petter Essén. 

Så gjenstår det å se om det er mulig å få til en løsning etter møtet mellom SJ og Jernbaneverket i dag.

 

 

 

 

Facebook Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *