Annonse

Kommunen oppfordrer: – Si din mening om oss

Kongsvinger kommune gjennomfører i disse dager en stor brukerundersøkelse, og rådmann Torleif Lindahl er opptatt av at befolkningen svarer og gir sin ærlige tilbakemelding om hva de mener om kvaliteten på kommunens tjenester.

– Vi har et samfunnsoppdrag, og det er viktig for oss å vite hva innbyggerne våre mener om kvaliteten vi leverer på tjenestene, sier rådmannen.

Avhengige av tillit

undersokelse2
Rådgiver Tom Solås (t.v) og rådmann Torleif Lindahl oppfordrer folk til å si sin mening om kommunen og svare på brukerundersøkelsen. Foto: Therese Jernberg

Han understreker at kommunen er avhengig av befolkningens tillit, og at det viktigste for kommunen er at de som vokser opp og bor her skal oppleve Kongsvinger som et trygt og godt sted å bo.

-Vi har rundt 1250 medarbeidere som utøver våre lovpålagte tjenester hver dag, og vi som kommune er avhengig av å få vite hva innbyggerne er fornøyde med og hva vi må forbedre oss på, fortsetter han.

Tom Solås er rådgiver i Kongsvinger kommune, og har ansvaret for gjennomføringen av den store brukerundersøkelsen som nå gjennomføres.

Han kan fortelle at kommunen gjennomfører denne undersøkelsen annenhvert år, men at det har gjort noen endringer i år, som blant annet vil gjøre det enklere for kommunen å sammenligne resultatene med andre kommuner.

Helt anonym undersøkelse

– Kan vi innbyggere være sikre på at dere ikke vet hvem vi er når vi svarer?

-Det er viktig for oss å få frem at undersøkelsen er 100% anonym, slik at de som mottar den på e-post eller i postkassa vet at de kan svare akkurat det de mener uten at noen vet hvem de er, forteller Solås.

Han undertreker også at kommunen må ha så mange svar som mulig for å kunne få et representativt utvalg, og oppfordrer derfor alle til å bruke litt tid til å svare på spørsmålene og gi sine ærlige tilbakemeldinger.

Et av de store og viktige områdene å få tilbakemelding på er helse og rehabilitetering. Enhetsleder Anne-Christine Ringstad-Nerli ønsker medvirkning og deltakelse, og utdyper:

undersokelse1
Anne-Christine Ringstad-Nerli er kommunalsjef helse og rehabilitering, og sier eneste måten de kan forbedre sine tjenester på er å få tilbakemelding fra brukerne. Foto: Edna Dehli.

-Tilbakemeldingene fra undersøkelsen vil gi oss svar på viktige områder. Vi kan blant annet få avklart både brukere og deres pårørendes forventninger, og vi oppfordrer folk til å være ærlige for å få kunnskap om hva som fungerer bra og hva vi må bli bedre på.

Innen helse og omsorgssektoren jobbes det hele tiden med å bli bedre, og Ringstad-Nerli opplever at de har tillit, men erkjenner at de må bli bedre på enkeltsaker.

– Det nye av året er at vi har med oss helsestasjonen i undersøkelsen, som også bruker digitale medier. Samtidig vet vi at mange ikke bruker det, og derfor sendes undersøkelsen også ut i ferdigfrankert post, forteller hun.

Egen undersøkelse for skole

Oppvekstssektoren er også med i undersøkelsen, men det innbefatter denne gangen kun barnehage, og ikke skole.

-Skole er ikke med i undersøkelsen nå fordi vi er med i undersøkelsen ”Kultur for læring” i regi av Fylkesmannen og Høgskolen i Hedmark, forteller Tommy Seigerud, som er rektor ved Langeland barneskole.

I skolesektoren er man vant til å bli målt og sammenlignet, og Seigerud mener det handler om å bevare det som er bra og forbedre der det er et potensial.

-Vi må være åpne og ikke være redde for kritikk. Vi kan tro og mene noe om oss selv, men det er svarene som er fasit, sier Seigerud og fortsetter:

-Det er likevel det som skal skjer i etterkant av fasit som er viktig. Dersom resultatene ikke er bra, må vi ta tak og gjøre noe med det.

Barnehager scorer bra, men vil bli bedre

Tradisjonelt er det barnehagene som har scoret best på brukerundersøkelsene i Kongsvinger kommune. Mia Bjølseth i Sentrum barnehage og Inger Leer Sandstad i Marikollen barnehage påpeker at det likevel ikke er noen sovepute.

-Vi er veldig opptatt av å levere god kvalitet, og i tillegg til å jobbe med vårt forbedringspotensial, er det også vitkig at vi tar tak i og forsterker det vi er gode på, sier Bjølseth.

Nytt for året er at hver avdeling i barnehagene skal måles. Bjølseth og Leer Sandstad påpeker at undersøkelsen er 100% anonym, slik at det ikke er mulig å identifisere svarene til de som deltar i undersøkelsen.

-Både vi og våre ansatte synes det er veldig viktig å få svar, og det må være ærlige svar, og derfor skal alle være trygge på at det ikke er mulig å identifisere noen i undersøkelsen, forklarer Leer Sandstad.

Vår kultur og ledelse skaper kvalitet

Torleif Lindahl forteller at årets undersøkelse er lagt opp annerledes enn tidligere, som vil gi muligheter til å sammenligne seg med andre kommuner.

-Men er det mulig å sammenligne Kongsvinger med andre kommuner som kan være veldig forskjellige?

-Selv om kommuner er ulike handler dette i stor grad om våre møter med innbyggerne. Det er vår kultur, ledelse og hvordan hver enkelt medarbeider er som er førende. Dette er ikke statistikk, men opplevd kvalitet på tjenesten, avslutter han, og oppfordrer alle til å svare på undersøkelsen for at kommunen skal kunne bli enda bedre.

undersokelse
– Være ærlige og gi oss tilbakemeldinger, er oppfordringen fra Kongsvinger kommune. F.v. Tom Solås, Torleif Lindahl, Anne-Christine Ringstad-Nerli, Tommy Seigerud, Mia Bjølseth og Ingrid Leer Sandstad. Foto: Therese Jernberg.
Facebook Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *