Annonse

Krusifikset fra 1280-tallet: – Symboliserer himmel og håp

Denne uka har krusifikset i Vinger kirke, som man anslår er hele 750 år gammelt, kommet tilbake etter ett års restaurering hos Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Og det er en spennende historie Jan Byfuglien forteller menigheten når den nyrestaurerte krusifikset innvies under adventsgudstjenesten i dag.

fil-27-11-2016-20-45-10
Jan Byfuglien (t.v) og prest Magnus Jansvik er veldig fornøyde med restaureringen av krusifikset og oppussingen som er gjort i koret. Foto: Irén Carlstrøm.

Stort klenodie

– Dette er et av distriktets største klenodier, og er fra rundt 1280-tallet. Vi mener det er laget av en norsk mester fra Hamar eller Oslo, og er skåret i eik, mens korset er i bjørk, forteller Byfuglien.

Krusifikset ble opprinnelig laget til kirken på Hov, som ble bygget rundt 1100-tallet, og hang foran i koret der. Det antas at det hang der frem til Vinger kirke ble bygget i 1699, da det ble stuet vekk på loftet og støvet ned.

– Krusifikset ble hentet frem igjen da Harald Devold var sogneprest i Vinger på 1920-tallet, men vi tror ikke det ble renset noe særlig, fortsetter han.

fil-27-11-2016-20-46-05
Krusifikset er nøysommelig renset millimeter for millimeter og bakgrunnen, som symboliserer himmel og håp, fremhever det 750 år gamle klenodiet. Foto: Irén Carlstrøm

Bakgrunnen bak krusifikset har forandret seg over tid. Det var først et maleri bak, som var malt av Einar Viken, mens fra rundt 1955 ble det malt en plate i en beige-brun farge.

Bakgrunn som symboliserer himmel og håp

– Opprinnelig hadde krusifikset sterke farger, og tornekronen var forgyldt med bladgull. Det må ha vært et sterkt bilde for pilegrimene i middelalderen som kom inn i Hov kirke og så krusifikset lyst opp av stearinlysene, sier Byfuglien.

 

Det er riksantikvaren som tok initiativ til å restaurere krusifikset, og har også betalt for kostnaden på rundt 500.000 kroner.

– Vi måtte jo gjøre noe med hele koret, så tak, vegger og gulv er blitt malt. I tillegg har vi valgt å gi bakgrunnen en lys blå farge som i liturgien representerer himmel og håp, forteller Jan Byfuglien, og fortsetter:

– Det er kunstneren Alf-Kaare Berg som mente at bakgrunnen ikke ga krusifikset rettferdighet, og at den beige-brune fargen kunne fremstå litt «deprimerende». 

Med støtte fra Berg har de hatt 12 fargeprøver i grønt og mange ulike blåfarger, og jobbet møysommelig med å komme frem til fargen som nå er valgt.

– Det er godkjent av både biskopen i Hamar og riksantikvaren, og vi håper at dette skal være til glede for menigheten og fremtidige generasjoner, sier han.

Det jobbes nå også med å se på en belysningsplan i koret og ellers i kirken som både kan fremheve krusifikset og gi en dynamikk med mer punktbelysning. Det forventes at dette arbeidet skal gjøres i 2017.

 

Hør hva Jan Byfuglien sier om historien og restaureringen av krusifikset her: 

Facebook Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *