Annonse

Sykkelentusiaster med lidenskap for Italia

Det mangler ikke på «italiensk passione» og gjennomført stil når sykkelgruppa Harde Tak skal ut på årets roadtrip til Karlstad. Tidlig lørdag morgen samlet en gjeng livsglade sykkelentusiaster seg ved Statoil-stasjonen i Arkoveien, klare for det de kaller generalprøven for sykkelrittet Granfondo Don Pedro, som går av stabelen i Oslo 3.september.

Det er det eneste sykkelrittet de deltar på, men er i følge gutta årets i viktigste. Granfondo Don Pedro er et sykkelritt som arrangeres av Dag Erik Pedersen, og er til inntekt for Kreftforeningen.

hardetak
Harde Tak er klare for en fin sykkeltur til Karlstad som generalprøve før Granfondo Don Pedro i Oslo 3.september.

Mittkongsvinger.no fikk en prat med gutta i Harde Tak før de la ut på den rundt 19 mil lange turen på bakveiene til Karlstad.

– Hva er egentlig Harde Tak, Morten Sønsterudbråten?

– Harde Tak er lidenskap og lidelse – på typisk italiensk vis! Vi er en glad og frisk gjeng med utspring i Kongsvinger, som i løpet av de siste årene har skapt et eget miljø for trening og trivsel. Vi mikser vår lidenskap for landeveissykkel og langrenn med lidenskapen for italiensk sykkel- og treningskultur, og har det veldig trivelig sammen, forteller Morten.

hardetak1
Knut Korvald forbereder seg til harde tak mot Karlstad med en kopp kaffe.

Det hele begynte med at en gjeng av bestemte seg for å prøve å delta i Marcialonga, et tradisjonsrikt skimaraton i Val di Fiemme i Italia for ti år siden. I starten var de rundt 3-4 personer som reiste ned, men etter hvert som de skapte seg gode relasjoner i Italia både på det faste hotellet og ellers i miljøet, har det bare utviklet seg. På det meste har det vært med 35 deltakere, og de som har vært med har gjerne hatt et ønske om å realisere et mål.

– Noen av oss har gjerne hatt et ønske om en livsstilendring, og vært stolte av å ha gått Marcialonga, eller syklet til Karlstad, Jotunheimen Rundt, eller kanskje rundt Helgøya, Det er sånne ting vi gjør, og det er ofte lange turer enten på landeveissykkel eller ski – derfor navnet Harde Tak, sier Sønsterudbråten.

Lidenskapen for Italia og sykkelkulturen

Terje Wang forteller mer om historien bak lidenskapen for sykkelkulturen, Bianchi syklene, og hvorfor det er så viktig for Harde Tak å ha den gjennomførte stilen.

– Bianchi er en av verdens eldste sykkelfabrikker, og har dominert sykkelsporten i mange år. Vi ønsker å ha den italienske gjennomførte stilen, og derfor har vi noen klare regler  for stil fra A til Å. Det er for eksempel kun lov med hvite sykkelsokker, leggene må være barberte, og det er ikke lov å gå mer enn en meter unna sykkelen med sykkelhjelmen på, forteller Terje Wang med glimt i øyet.

Og sykkelgruppas lidenskap for italensk sykkelkultur har ikke gått upåaktet hen hos den ærverdige sykkelprodusenten.

– Bianchi Norge har lagt merke til vår lidenskap for italiensk landeveissykling de siste årene, og vi har faktisk inngått en ambassadøravtale med dem. Det er ganske tøft at de stiller med sin nyinnkjøpte buss for oss i helgen, slik at vi har følgebil og plass til utstyr, sier Morten Sønsterudbråten energisk.

De glade sykkelgutta kan fortelle at de i år også har egendesignet sykkeltøy fra det italienske merket Diadora, som er en «limited edition»- kolleksjon, produsert kun for Harde Tak Norge, med tillatelse fra Bianchi. Ingenting skal overlates til tilfeldighetene.

hardetak2
Morten Sønsterudbråtens sykkelstyre er rosa til ære for rittet Granfondo Don Pedro, som er til inntekt for Kreftforeningen.

Neste år planlegger Harde Tak en ny tur til landet som bidratt til deres lidenskap for sykkelsporten. Da blir det sykling i Vasanello, et område nord for Roma, sammen med den norske sykkel-legenden Knut Knudsen. Som vanlig kombinerer de sykling med god mat og kultur, og planlegger å få med seg en etappe av Giro d´ Italia også.

Men i dag er det Kongsvinger-Karlstad som gjelder, og her er det i følge gutta i Harde Tak ikke fokus på lagtempo og rullekjøring.

– Når vi er ute på turer som i dag, fokuserer vi på det sosiale. Her skal alle ha en fin tur, vi stopper underveis for en kaffe og fika – akkurat som de gjør i Italia – og satser på å rulle frem til torget i Karlstad i perfekt tid for en pizza og noe kaldt å drikke i ettermiddag, fortelle Morten.

Fredrik Wang er servicemann og følger gjengen med servicebilen frem til Karlstad. Der fylles den med utstyr og sykler når gutta setter seg på toget tilbake til Kongsvinger i kveld. Da er det bare å ønske god tur.

Hør hva Morten Sønsterudbråten og Terje Wang sier om sin italienske sykkel-lidenskap.

Facebook Comments