Anette Skarstad er blitt McDonalds-kjendis.
Anette Skarstad er blitt McDonalds-kjendis.

En kortreist grønn suksess

Du har kanskje sett henne på TV-reklamer i åkeren der hun høster inn poteter til McDonalds sine pommes frites gryter? Eller når hun flere ganger har dukket opp på TV 2s frokostsendinger og reklamert for sunne grønnsaker?

Publisert Sist oppdatert

Skarstad gartneri og gårdsutsalg har siste salgsuke denne uka. Bedriften har i alt 26 ansatte med tilsammen 11 årsverk.

Mange av sesongarbeiderne - i år totalt 12 personer - er utenlandske med flest fra Litauen. Mange av dem har sesong jobbet på Skarstad i mange år.

Skarstad selger også flere produkter fra andre lokale produsenter. Selv produserer de 100(!) ulike grønnsaksvarianter i løpet av en sesong. Anette Skarstad (42) har sannelig fått vist fram at det finnes eksempler på kortreiste suksesshistorier i vårt lokale næringsliv.

Se stor bildeserie og høydepunkter fra årets sesong under:

Familien Skarstad ved Anette, Linda, Grete og Lars er sammen med Christer Larsson, de som står bak den grønne suksessen på Rustad.

Når denne uka er over lukkes dørene for salgssesongen på Skarstad gård på Rustad mellom Roverud og Kongsvinger. Da har tredje generasjon grønnsaksbønder gjennomført nok en sesong med hardt arbeid med intens og hektisk utnyttelse av jordene langs Glomma.

For som mange andre ble 2020 et veldig annerledes år også for det populære gårdsgartneriet:

— Da koronapandemien traff oss alle i mars skapte det masse usikkerhet også hos oss. Vi hadde flere utenlandske arbeidere som var på vei til nok en sesong hos oss som først ikke fikk reise. Ingen visste heller i starten hvordan salget i gårdsbutikken ville kunne organiseres. Heldigvis gikk det meste seg til etter hvert, forteller Anette Skarstad.

Varig korona-tid

— For å spre kundene mest mulig over tid utover dagen så bestemte vi oss for tidligere åpningstid på gårdsutsalget og kafeen enn før, og det viste seg å fungere bra, sier hun.

Så vellykket var omleggingen at korona-åpningstiden er blitt varig og vil være den samme når sesongen åpner neste år. Med en ny vellykket kafedrift i tillegg til gårdsbutikken, har Anette på lag med lillesøster Linda, på flere måter fornyet og modernisert driften av familiebedriften. Men hele tiden med respekt for tradisjonen og den mangeårige oppbyggingen av kvaliteten på det Skarstad leverer.

Anette vil ikke snakke så mye om tall og kroner, men innrømmer at omsetningen dette året er blitt en ny suksesshistorie for bedriften:

— Vi har hatt en økning på 40 prosent i utsalget og har doblet omsetningen vår i kafeen. En sesong uten flom og med strålende vekst vær har vært helt avgjørende.

Men Anette mener at dystre koronatider har hatt en avgjørende positiv effekt for Skarstads omsetning.

— Folk lokalt har endret sine kjøpsvaner. Mange har hatt bedre tid og ingen har reist noe sted. Jeg tror mange lokalt faktisk har lært seg å verdsette det lokale næringsliv på en ny måte som også har kommet oss til gode i denne spesielle tida, sier Anette.

All PR er god PR

Anette Skarstad er slettes ingen brautende selger. Men hun har vist seg flink til å utnytte de muligheter som har dukket opp for å synliggjøre gården og produktene sine. Skarstad leverer poteter til Findus, som var på jakt etter noen som kunne synliggjøre råvarene som til slutt ender ved siden av hamburgerne til McDonalds.

— Det tok en dag med filming i potetåkeren, men det var gøy og har jo gitt et bra inntrykk av hvor bra poteter det vokser ute på jordene her.

Like vesentlig oppmerksomhet har Skarstad denne sesongen fått av TV 2s frokost-TV-kokk Wenche Andersen. To ganger har hun vært på Rustad og servert Skarstad-produkter på direktesendt TV. Det har gitt både oppmerksomhet og verdifull PR. Kanskje har det også bidratt til at mange herover også faktisk har forstått at Skarstad representerer en usedvanlig merkevare mange lett tar for gitt.

— Vi har hatt besøkende fra store deler av Østlandet som har vist til at de gjennom TV-sendingene ville komme hit. TV 2s Wenche gjør en kjempejobb for matkultur. Hun er blitt som en ambassadør for lokalmat fra hele landet, mener Anette.

Stadig nye planer

Selv om omsetningen har økt mangler det ikke på ideer og vyer for stadig å utvikle bedriften Skarstad. I den diskusjonen vil også ektemannen Christer Larsson være med. Om det er hans ektefelle som fronter bedriften utad, har den Oslo-pendlende salgssjefen i Den danske Bank avgjørende ord med i laget når fremtidsplanene skal legges.

— Vi har lenge ønsket å lage et konsept knyttet til et julemarked, men de er stadig blitt skjøvet fram og blir det også dette Corona-året. Vi får prøve om vi kan få det til i 2021. Utvikling av miljøvennlige energiløsninger er også høyt på prioriteringslisten. Kanskje kan det ende opp med en større solcelleløsning beregnet for framtida, mener Christer.

— Også håper vi at lokalbussen mellom Kongsvinger og Roverud kommer i gang igjen. Tenk om denne kunne fått stoppested her også? Da kunne vi kanskje ha servert vin til lunsjen i kafeen om folk ikke måtte kjøre egen bil hit.

Sammen med tre barn på 7,5, 11 og 14 år blir det aldri fritidsproblemer for familien Skarstad/Larsson. De skryter av å ha avgjørende dyktige medarbeidere. Anette selv håper at hun en gang litt fram kunne fått litt mer tid og mulighet til å være det hun egentlig overtok Skarstad for å være - nemlig gartner.

Fakta om Skarstad

Skarstad gartneri og gårdsutsalg har siste salgsuke denne uka.

Bedriften har i alt 26 ansatte med tilsammen 11 årsverk. Mange av sesongarbeiderne - i år totalt 12 personer - er utenlandske med flest fra Litauen. Mange av dem har sesong jobbet på Skarstad i mange år.

Skarstad selger også flere produkter fra andre lokale produsenter. Selv produserer de 100(!) ulike grønnsaksvarianter i løpet av en sesong.

Powered by Labrador CMS