Debatt
De unge har talt – Innlandet må vise seg fram
Jon Kristiansen, Richard Heiberg, Tron Baanrud, Ine Wigernæs, Gro Kvanli Dæhlin
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentenes holdning.
Jon Kristiansen NHO Innlandet,
Richard HeibergSparebank1 Østlandet,
Tron Baanrud Innlandet fylkeskommune Alle tre er styremedlemmer i Agenda Innlandet.
Ine Wigernæs prorektor Høgskolen i Innlandet
Gro Kvanli Dæhlin-viserektor NTNU Gjøvik
Arbeidslivet i regionen må bli flinkere til å vise fram seg selv
og de jobbmulighetene som finnes. Samtidig må det satses på stedsutvikling og
urbane kvaliteter. Dette er to av hovedpoengene i den ferske utgaven av «De
unges perspektivmelding». Her er en rekke unge fra Innlandet spurt om hva de
mener skal til for å forme en attraktiv region og hva som betyr mest for dem ved
valg av bosted, jobb og fritid.
For de fleste er jobbmuligheter helt avgjørende for hvor de velger
å bosette seg. En av respondentene sier: «…jeg
visste ikke at det fantes så spennende selskaper i Innlandet. (…) Hvis flere
unge hadde visst om det, så tror jeg de hadde vært mer inspirert og hatt lyst
til å faktisk være der. Og å bosette seg da.»
Hver høst strømmer unge til
regionen for å studere ved Høgskolen i Innlandet og NTNU i Gjøvik.
Forutsetningene for at disse og andre skal finne arbeidsmarkedet i Innlandet
attraktivt er allerede på plass. Vi har internasjonalt ledende
industriaktører på Raufoss, toneangivende bioøkonomiselskaper, et av landsdelens
fremste finanskonsern som er børsnotert, vi har en kraftkjempe som hver dag
forsyner to millioner kunder med strøm, vi har et av Skandinavias ledende
industrilokomotiv innen treforedling. Og dette er bare noen av de store.
Innlandet har også en underskog med fremadstormende mindre selskaper og gründere
innen en rekke næringer. Flere av de har satt, og setter, avtrykk internasjonalt.
I tillegg har vi en offentlig sektor som har tusenvis av interessante
stillinger og trenger kompetente folk for å levere tjenester som gjør Innlandet
til et godt sted å leve. Vi har også en rekke næringslivsklynger, og vi har
Science Parker som er planlagt flere steder i regionen.
Vi har med andre ord mye å heie på, snakke om og vise fram. Men vi
er ikke gode nok til dette, er den tydelige meldingen fra de unge. Mulighetene
er underkommunisert. Den meldingen må vi ta. Vi må bli flinkere til å framsnakke
arbeidslivet i regionen på tvers av bransjer, det offentlige og det private. Som
rapporten sier: Når mulighetene og miljøene synliggjøres, øker innlandets attraktivitet.
På Agenda Innlandet i Elverum for en uke siden var nærmere 700
næringslivsledere, offentlig ansatte, politikere og studenter samlet. På
agendaen var nettopp muligheter for Innlandet framover, og hvordan sette
regionen på kartet. Slike samlinger er en viktig møteplass for å skape grobunn
for idéer og samarbeid som tar oss framover. Og som synliggjør regionen – både
statsministeren og justisministeren deltok på konferansen.
Mens jobb er en forutsetning for at de unge skal
flytte hit, er stedsattraktivitet og familie det som gjør at de velger å bli. Rapporten
finner at kommunene må satse på attraktive møteplasser og urbane kvaliteter, i
tillegg til gode velferdstilbud. De unge ønsker kafeer og et kulturliv som er
tilpasset dem. Og de vil ha kollektivtilbud som tar dem dit. I tillegg rangeres
nærhet til naturen høyt.
De unges perspektivmelding gir noen føringer for hva vi bør jobbe
mer med framover. Det kommer tydelig fram at vi må legge regionkampene på hylla
og samarbeide – både det private, det offentlige og utdanningsinstitusjonene.
Vi må løfte og framsnakke Innlandet, og vi må gi muligheter til de som har
idèer og tør å satse. Da får vi en forent kraft som virkelig setter regionen på
kartet.