Fenomenet Instapoesi

Det er ingen tvil om at poesien lever godt på sosiale medier. Både som motvekt til glansbildene og som en plattform hvor man kan utgi egne verk.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag skriver Mitt Kongsvinger om Victoria Dalsberget (25) fra Roverud. Hun har over 40 tusen følgere på Instagram-profilen @enkel_poesi hvor hun deler med seg av sine dikt.

Det har resultert i boken «du er nok» som er en samling med hennes utvalgte og nyskrevne dikt. Om sin debutbok skriver Victoria selv:

«Samlingen er ment som en kommentar til vår generasjons store utseendepress, kroppspress, prestasjonspress - og til det stadige higet etter et uoppnåelig mål, perfeksjon. Diktene handler om frigjøring, selvtillit, utvikling, om å ta tilbake seg selv, om at VI - ER - NOK».

Hele saken om Victoria Dalsberget kan du lese her (For abonnenter).

Internasjonalt fenomen

Victoria har i skrivende stund delt over 1.000 innlegg på Instagram, som hun forteller opprinnelig var en konto ment for et sted å samle diktene sine. Med tiden vokste følgerskaren, og på Instagram er responsen umiddelbar i form av kommentarer, hjerter og likerklikk.

Korte og nøkterne tekster som setter ord på universelle følelser har vist seg å være en stor hit på bildedelingstjenesten. I en episode av Kongsvinger og Åsnes bibliotek sin podkast «Litt prat» snakker Hanne Bjugstad, Roger Græsberg og Linda Andersen Ness om nettopp Instagram-poesi.

Sistnevnte påpeker at det er et internasjonalt fenomen og viser særlig til indisk-kanadiske Rupi Kaur som en foregangsperson. Poeten, illustratøren og forfatteren ble kjent gjennom blant annet Instagram for sine korte, visuelle dikt.

Poesien til Rupi Kaur har en stor internasjonal fanskare
Poesien til Rupi Kaur har en stor internasjonal fanskare

I skrivende stund har Rupi Kaur over 4,2 millioner følgere og tredje bok er på vei. Debutboken fra 2014 «Melk og honning» solgte for øvrig 3 millioner kopier verden over.

Internasjonalt har instapoetene lenge vært med på å sette sitt preg på bokbransjen. I Norge innrømmer forlag at de kan ha sovet litt i timen. Det uttalte Kari Marstein, redaktør for skjønnlitteratur i Gyldendal, til Aftenposten.

Artist, låtskriver og insta-poet Trygve Skaug, som spilte i Vinger kirke i desember, har over 180 tusen følgere på Instagram. Han tydde til Instagram for å dele egne dikt etter å ha fått nei fra forlagene. Nå er han blant Norges bestselgende poeter, og har i disse dager sendt ny diktsamling i trykken - med Cappelen Damm.

Hanne Bjugstad og Linda Andersen Ness er enige om at Instagram som publiseringsform har en klar fordel med tanke på aktualitet. Med Instagram er du bare et tastetrykk unna å publisere. Insta-poeten kan sette sine ord, sitt preg, på en hendelse, akkurat idet den skjer.

Noe Trygve Skaug gjorde når han på ny delte sitt dikt «Dette er en ode» i forbindelse med Ari Behns bortgang. Diktet ble delt av flere tusen og et slags symbol på den kollektive sorgen. Det påpeker Græsberg, Bjugstad og Andersen Ness i podkasten.

- Heier på Victoria

Victoria Dalsberget gir ut bok hos forlaget Vigmostad & Bjørke, og «du er nok» er ute i butikkene på mandag. Lydbokversjonen er det skuespiller Ulrikke Falck som leser inn.

Men ettersom Instagram-poesien har vokst frem, dukker også en diskusjon opp med jevne mellomrom og følgende spørsmål: «Er Insta-dikt poesi?».

Hanne Bjugstad forklarer til Mitt Kongsvinger:

— Det vi også tar opp i podden, er en diskusjon som har gått i litt mer høytsvevende litteraturmiljøet, spesielt blant anmeldere, om lyrikken er død, og om insta-poesi egentlig kan defineres som lyrikk. Tradisjonelt er det strenge rammer for hva som kan kalles lyrikk, og noen mener at insta-poesien blir for enkel for å høre inn under denne sjangeren.

— Lyrikk skal ofte være litt vanskelig å ta direkte, nesten litt gåte-aktig med doble betydninger, mens insta-poesien ofte er preget av åpenhet og er veldig umiddelbar. Jeg mener, og det kommer vi også egentlig fram til i episoden, at insta-poesien har et så stort publikum at det blir for dumt å ikke ta det på alvor. Det er et internasjonalt fenomen, som tydelig treffer en nerve og et slags behov. Så er det artig at en bildedelingstjeneste viser seg å fungere så bra for tekst. Diktene skiller seg ut mellom alle bildene av mat og mote, og dette gir en stoppeffekt når vi scroller. Det er veldig smart utnyttelse av mediet. Insta-poesi har også satt fokus på psykisk helse, noe Victoria Dalsberget er et veldig godt eksempel på, og slik vært viktig for mange.

— Jeg tror egentlig ikke de som driver med insta-poesi er så opptatt av å definere seg som lyrikere, så denne diskusjonen blir litt sånn akademisk jåleri. Samtidig er det viktig å anerkjenne insta-poesien som et godt tilskudd til lyrikken, selv om det kanskje har en litt annerledes form. Jeg tror også mange finner fram til mer tradisjonell poesi og lyrikk, etter å ha blitt introdusert for denne måten å lese på via Instagram. Så vi på biblioteket heier veldig på Victoria. Hun er et viktig navn i norsk insta-poesi, og det er imponerende hva hun har skapt, sier Bjugstad om det som er Kongsvingers nyeste forfatter og uten tvil største insta-poet.

Powered by Labrador CMS