Hilde Nygaard og Ingunn Fossmellem i Kongsvinger kommune er blant dem som står bak aktivitetskampanjen i Kongsvinger.
Foto: Benedicte Bratås
Oppfordrer og utfordrer til aktivitet i Kongsvinger
Du trenger ikke å sykle til jobben for å delta i «Sykle til jobben»-aksjonen. Ikke må du bo i Kongsvinger heller.
Så lenge du har arbeidsplassen i Kongsvinger, betaler kommunen deltakelsen i kampanjen «Sykle til jobben». Det gjelder for alle bedrifter her og deres ansatte, i tillegg til alle innbyggere i kommunen over 15 år.
— Dette er en kampanje for å få folk ut av sofaen og i aktivitet, på eget nivå. Det er ikke bare sykling som teller og med mange på hjemmekontor er det viktig å påpeke at en kan registrere aktiviteten både til og fra jobb, men også fysisk aktivitet på fritiden, sier Ingunn Fossmellem.
Hun og Hilde Nygaard heier på all aktivitet, og mener at det er viktigere enn noen gang å dra i gang en aktivitetskampanje.
Aksjonen og navnet «Sykle til jobben» er blitt et innarbeidet begrep. Det er Norges største og eldste årlige aktivitetskampanje, og arrangeres av Norges Bedriftsidrettsforbund i 2021 for 48. gang i år.
Kongsvinger kommune har i flere år vært med på kampanjen, og fikk i fjor gjennomgang med arrangøren. Da ble det slått fast at Kongsvinger skilte seg ut fra den nasjonale nedgangen på grunn av korona, og hadde en økning i antall deltagere.
— Men vi vil ha med ennå flere i 2021, sier Hilde.
Her melder du deg gratis på aktivitetskampanjen.
Kommunen konkurrerer internt
På appen «Sykle til jobben» kan man registrere all slags aktivitet.
— Alt fra luftetur med hunden, stolpejakt, skating og timer på treningssenter, sier Hilde.
Norges Bedriftsidrettsforbund trekker premier gjennom perioden aksjonen foregår, som er fra 20. april til 18. juni.
— Men de fleste vil vel vinne ære, skyter Andreas Fuglum inn, idet han er på vei ut av Rådhuset.
Kongsvinger kommune konkurrerer på tvers av enhetene, og organisasjonen har også interne premier, noe de oppfordrer flere bedrifter i Kongsvinger til.
— Vi skal slå dere, ler Fuglum som representerer næring og miljø. Ingunn hører til regionale tjenester og Hilde miljø og samfunn. Det er de tre, sammen med Toni Sjøenden (strategienheten) som står bak kampanjen i Kongsvinger.
— Du kan også konkurrere individuelt, om du har lyst til å delta på dette som en motivasjon for deg selv. Ellers kan du gå sammen i lag, med maks fem stykker på hvert lag.
Også Mitt Kongsvinger ble underveis i intervjuet oppfordret til å delta i årets kampanje.
— I en tid med mye hjemmekontor, inaktivitet og lite sosial kontakt, er «Sykle til jobben» et godt tilbud for å bedre psykisk og fysisk helse. Som deltaker av kampanjen motiveres du og din bedrift til å bli mer aktiv og du får en opplevelse av samhold og tilhørighet, sier Ingunn.
— Også håper vi dette bidrar til at befolkningen fortsetter å holde seg i aktivitet, etter perioden er over. Den enkle hverdagsaktiviteten gjør noe i det store folkehelseperspektivet.