Det er blitt mange timer med komposisjon for Gaute Tønder de siste to årene. NRKs julekalender i 24 episoder har krevd stor og bred produksjon.Foto: Privat
Her har Gaute laget det meste av musikken til «Stjernestøv»
Legg ekstra godt merke til musikken når NRK setter i gang julekalenderen «Stjernestøv» 1. desember. Alle de fine melodiene i serien er skapt av Gaute Tønder (43) fra Kongsvinger.
— Det var jo litt overraskende at de ringte meg. Jeg som i utgangspunktet ikke lager den typiske julekalender-musikken som i «Julekongen» og «Snøfall». Og helt ærlig – jeg har ikke hatt noen ambisjoner i den retningen heller. Det har liksom ikke vært min greie, forklarer Gaute Tønder, og må le litt av hele opplegget.
NRKs julekalender «Stjernestøv»
NRK sin offisielle julekalender 2020
Produsert av NRK Super
Premiere i strømmetjenesten NRK TV og på NRK1 1. desember
24 episoder à ca 20 minutt
Medvirkende: Edvard Ross, Camilla San Miguel Bjørneng, Ester Grenersen, India Dee Kvangarsnes, Ingrid Bolsø Berdal, Trond Fausa Aurvåg, Morten Svartveit, Anne Marit Jacobsen, Caleb Kebreab, Jakob Larsen Fort, m. fl.
Serieskapere: Karianne Lund og Ida Sagmo Tvedte
Manusforfattere: Karianne Lund, Ida Sagmo Tvedte, Alexander Kirkwood Brown og Ragnhild Tronvoll
Produsent: Hege Waagbø
Konseptuerende regi: Ida Sagmo Tvedte
Komponist: Gaute Tønder
For snart to år siden ringte nemlig NRK og ville ha ham til å levere en «pitch» - et lite musikalsk forslag på hvordan han kunne tenke å uttrykke seg.
Fikk lage musikk på sin måte
— Jeg fikk heldigvis plantet et par ideer av regissør Ida Sagmo Tvedte før jeg begynte med «pitchen». Men deretter var det bare å la de kreative evnene få jobbe fritt en stund. Det som gjorde at jeg fikk oppdraget til slutt, var nok at forslaget mitt inneholdt musikk som ivaretar den to-delingen som jeg oppfatter ligger i serien – nemlig at den både berører det mellommenneskelige og det fantasifulle, fortsetter Gaute.
Helt i mål med oppdragsgiver NRK var Kongsvinger-mannen likevel ikke før det ble gitt endelig klarsignal om at han kunne løse musikken på sin egen måte.
— Det var viktig for meg å få det tydelig og klart at jeg kunne lage musikken i min stil, med min signatur. Vi måtte være enige om min måte å jobbe på, å skape musikk på. Og det ble vi, heldigvis.
Intenst siste halvår
Etter at avtalen ble klar, gikk Gaute i gang med å lage musikk. Det er noe han kan, erfaren komponist til både TV-serier og filmer som han er. Det første halvannet året kunne han jobbe fast og jevnt med «Stjernestøv» mens han også håndterte andre oppdrag.
Annonse
Men det siste halve året har han rett og slett hatt «støv på hjernen».
— Det har tilspisset seg de siste månedene, naturlig nok. I de aller første månedene prioriterte jeg å utvikle et stort bibliotek. Det består ofte av lydsekvenser som illustrerer følelser, tempo og stemninger – et slags grunnlag som veldig mye av den øvrige musikken kan benytte seg av. Det var helt nødvendig å komme godt ut fra start, fordi denne typen serie krever veldig mye musikk. Veldig mye, understreker 43-åringen.
Et avgjørende samarbeid
Musikk fra den to år gamle «pitchen» og det omfangsrike biblioteket ligger til grunn når serieskaperne også går videre med sine ideer og tanker. Alt er ikke spikret til minste detalj før regissør og komponist virkelig begynner å jobbe i tospann, så Gautes musikk har definitivt vært med på fargelegge manuset og det kunstneriske uttrykket.
— Samarbeidet med regissøren er helt avgjørende i den første fasen. Når vi nærmer oss ferdige episoder, så er det nødvendig å ha tett dialog med klipperne. Da kan jeg tilpasse musikken til en ferdig episode, eller klipperen gjøre sine grep ut fra det musikalske bildet jeg har laget. Et utrolig verdifullt og herlig samspill, mener Gaute Tønder, som selvsagt også hadde stort utbytte av å lese gjennom manuset i god tid før den mest intense delen av jobben var i gang.
En melodi med hitpotensial
Opprinnelig hadde Gaute skrevet melodien til tittellåten inn i en scene i serien. Den skulle fremføres av en 5. klasse i et julespill, musikalsk i en litt enkel pianoversjon.
— Så mente noen i NRK at tittelmelodien «Stjernestøv» hadde et hitpotensial i seg, og jeg var raskt ute med å si at jeg ville ha en finger med i spillet om hvem som da skulle få synge den. Før jeg hadde rukket å gjøre noe, så hadde NRK tatt kontakt med Aurora – og bedre match kunne det ikke blitt!
Kongsvinger-mannen, som er bosatt med tre barn og samboer i Oslo, kan ikke få fullrost den norske artistens medvirkning.
— Det er altså noe av det sterkeste jeg har opplevd. Hun er helt ekstremt proff, og så tilstede i det hun gjør. Virkelig god til å synge. Aurora ga denne melodien et helt nytt liv, konstaterer han.
Gaute måtte sette i gang med å skrive et stort arrangement for Kringkastingsorkesteret, og i løpet av én dag i studio hadde de sammen med Aurora skapt helt ny magi til musikken hans.
Hjembyen Kongsvinger
Nå har han lagt siste hånd på musikken til «Stjernestøv». Det kan bety noen flere turer hjem til mor, som fortsatt bor i hjembyen Kongsvinger.
— Jeg har et veldig sterkt forhold til Kongsvinger fortsatt. Når folk spør meg hvor jeg kommer fra, så er det Kongsvinger. Nå liker jeg de sidene ved den lille byen like ved den enorme naturen som jeg mest av alt mislikte da jeg vokste opp og gikk på skole i Kongsvinger. For meg handler det nok aller mest om den fantastiske naturen som man bare kan spasere rett ut i fra nær sagt hvor som helst, forklarer Gaute Tønder, som reiste ut for å studere etter videregående skole og har vært boende i Oslo siden han var ferdig med studiene.
Men som fortsatt altså er sjeleglad for at han kan fortsatt kjenner at Kongsvinger er hjembyen.