— Når Andréas og jeg møttes for tre år siden, skjønte vi at vi begge har en lidenskap for vintageklær og estetikk, og at vi begge hadde en drøm om å åpne en vintagebutikk. Jeg er frilanser, noe som gir meg mye frihet. Så jeg tenkte: «Hvorfor ikke bare gå for det?».
Det forteller Meg Mills (32) til Mitt Kongsvinger. Hun er fra Australia og jobber frilans som scenograf og kostymør. Det var under en jobb i Kongsvinger at hun møtte kjæresten Andréas Brithanus Aarskog (28).
— Vi ble sammen, og kort tid etter flyttet jeg inn hos ham på Nor. «So here I am!»
Har planer for butikken
Og kjæresten hjelper henne med å sette opp butikken når de drar til markeder.
— Det er en nettbutikk, men i tillegg har vi hatt stand med butikken på flere festivaler, og vi vil gjerne reise på flere festivaler og markeder så snart alt er tilbake til det normale. Vi har også snakket om å ha konserter kombinert med åpen butikk her i Brandval. Vi får se hva tiden bringer.
I koronatiden måtte Meg tenke nytt når det kom til butikken.
— Jeg hadde i begynnelsen noen jenter til å ta bilder og modellere klærne, men det stoppet når covid inntraff. Jeg begynte å ta bilder og modellere klærne selv. Jeg var ikke veldig komfortabel foran kameraet i begynnelsen, men jeg synes det er ganske morsomt nå.
Annonse
Hun selger vintageklærne på Etsy og Tise, og har nylig begynt å annonsere på Instagram.
— Jeg er fremdeles i en læringsprosess, men så langt har jeg innsett at Tise er bra for salg innen Norge, og Etsy er bra for salg i utlandet. Facebook og Instagram er fine plattformer for å annonsere og vise frem hva vi har å tilby.
Rykte som vintageelskere
Meg forteller at hun startet med å kjøpe klær på eBay, og det meste fra England, men at dette kan ende opp med å bli veldig dyrt.
— Andréas og jeg har fått et rykte på oss for å være vintageelskere, og vi blir ofte kontaktet av folk som ønsker å gi eller selge oss retroklær eller møbler de ønsker å bli kvitt. Jeg har samlet vintage stoff og symønstre, og jeg planlegger å bruke dem til å lage reproduksjoner av gamle klær, forteller hun.
De har begge en lidenskap for 60- og 70-tallsstilen, så butikken fokuserer mest på disse epokene.
— Jeg kommer imidlertid også til å ta med 80-tallsklær, da jeg tror at disse vil være litt mer populære på det norske markedet. Vi har ikke så mye fra 90-tallet, da det allerede er mange som selger klær fra den tiden rundt omkring.
— «Villrose Vintage», hva er historien bak navnet?
— Vi hadde så mange ideer for navnet, men de var enten allerede tatt eller for vanskelig å si eller huske. En dag spilte Andréas, som er musiker, en av sangene sine, «Villrose», og jeg syntes at «Villrose Vintage» hadde en fin klang. Det fungerte også veldig fint med en villrose som logo for butikken.