Lars Erik Fremmings er Egil Stenshagens utnevnte i Kongsvinger Bilsenter.
Lars Erik Fremmings er Egil Stenshagens utnevnte i Kongsvinger Bilsenter.

Milliardæren som aldri gir opp sin tro på bil-byen

73-årige Egil Stenshagen får aldri nok av Kongsvinger som bil-by. Egentlig kunne milliardæren ha tjent nok penger, men den tidligere rallyføreren gir ikke slipp på sin tilknytning og eierskap til bilbransjen i byen.

Publisert Sist oppdatert

Mandag kveld var han på Rasta på nok et styremøte for å konstatere at bilsenteret hans faktisk opplever en positiv koronaeffekt om dagen. Egil Stenshagen (73) har lenge satt sine tydelige bilspor i denne bransjen også i Kongsvinger.

Her startet det med oppkjøp av en BMW/Nissan-forhandler som var langt under knestående i 2013. Da Glåmdal Bilsenter gikk konkurs i 2014, etablerte han Kongsvinger Bilsenter

— Senere ble det salg av BMW til Bilia, og da hadde jeg engasjert meg i Mercedes og senere Peugeot. Så da sjansen dukket opp med nye Kongsvinger Bilsenter i 2014 gikk jeg inn med 51 prosent.

— I tillegg blir det mye dekkimport, og jeg er stolt av hva folkene på Dekk Team Kongsvinger, hvor jeg er hovedaksjonær, har fått til her på Kongsvinger, sier en entusiastisk Stenshagen.

For Egil Stenshagen har mye av livet handlet om bil. Han var i mange år en frontfigur i rallysporten. Han sikret seg EM-gull i rallycross i 1982 og 1983. Senere ble han sentral som importør i både bil- og dekkbransjen.

De siste årene har Stenshagens navn stadig oftere dukket opp i finanseliten, der hans sønn Jørgen har overtatt investorrollen. Stenshagen Invests portefølje blant annet i både bank og flyselskapet Norwegian har stadig vært i nyhetsbildet.

Men senior selv slipper ikke taket i verken dekk- eller bilbransjen. Mandag kveld hadde han som styreformann styremøte i Kongsvinger Bilsenter. Der er den tidligere KIL-spilleren Lars Erik Fremming hans utnevnte.

Fremming er daglig leder på 6. året og kan glede sin styreformann og hovedeier med svært gode omsetningstall i det vanskelige koronaåret.

— Vi har gått fra 110 til 160 millioner på de siste seks årene og har økt staben fra 17 til 22 ansatte. Vi er nå for første gang inne blant de fem mest solgte merkene i lokalmarkedet. Jeg tror de vanskelige koronatidene har hatt en effekt hos oss. Folk er mer hjemme og reiser mindre, og investeringene i bil er blitt mer interessant, mener Fremming.

— Bilbransjen handler i stor grad om å ha flinke folk slik vi har her i byen. Samtidig er det vesentlig at fabrikkene vi representerer produserer biler som er tilpasset markedet, noe våre tall nå viser at vi har lykkes med, mener Stenshagen.

— Totalt sett opplever bilbransjen en «all time high» for salg i Norge og hos oss i oktober. I år regner vi med å selge 500 biler. Det tror jeg skyldes at de norske krisetiltakene fungerer, vi har klart å holde arbeidsledigheten nede, samt har en rekordlav rente. Det gir utslag for bilbransjen, avslutter Stenshagen, før han haster inn i nok et styremøte i bil-byen han tydeligvis aldri mister troen på.