Her tester Veiby WRC-bilen for første gang

Neste helg får Ole Christian Veiby sin WRC-debut. Denne uka har han vært i Frankrike for å teste WRC-bilen for aller første gang.

Publisert

Kongsvinger-gutten føler at julekvelden kom tidlig i år da han fikk beskjed om at Hyundai Motorsport ville gi han sjansen i en WRC-bil under årets siste VM-runde i Monza i Italia. Tidligere har han bare sittet i bilen og fått noen kilometer uten at det har vært snakk om full fart og testing.

– Jeg har jobbet for Hyundai Motorsport med roll out en del ganger. Det er ikke noen ordentlig test for sjåfør, men mer for å sjekke at alt fungerer med bilen etter at den har vært skrudd fra hverandre og satt sammen igjen - såkalt nullstilling av bilen. Denne gangen startet vi med roll out og gikk over til test med full fart. Jeg regner med at vi fikk 80-100 kilometer med fullfartstesting, og det var kult, sier han til Mitt Kongsvinger.

24-åringen beskriver bilen som helt rå, og kan i grunnen ikke sammenlignes med R5-bilen (WRC2) han til daglig konkurrerer med.

– Nå fikk vi tilpasset bilen til mitt set up og min sittestilling. Det er en helt annerledes opplevelse enn hva jeg har vært med på tidligere, sier han.

– Hva ligger forskjellene i?

– Det meste, egentlig. Bilen har en betydelig større motor og går fortere. Bremsene er helt rå. Den største forskjellen er likevel hvordan bilen oppfører seg. Den har en annen aerodynamikk, noe som merkes godt, spesielt i fullfartssvinger. Du tenker nesten at det ikke går an å kjøre så fort i svinger, men det gjør det med denne bilen, sier Ole med et smil.

– Den er annerledes å kjøre, og vi har sett at ikke alle klarer å knekke koden når de går fra en WRC2-bil til WRC-klassen, legger han til.

– Er den enklere eller vanskeligere å kjøre enn WRC2-bilen du er vant med?

– Det er litt vanskelig å si. Bilen gjør nesten akkurat det du vil, og er ålreit sånn sett. Men alt går så mye fortere, og det er selvsagt utfordrende. Jeg vil si at noe er enklere og noe er vanskeligere.

– Hvordan føler du at overgangen har vært?

–Jeg synes vi kjørte ganske bra med en gang. Det viktigste er likevel at vi fikk jobbet bra innstillinger og ble enda bedre kjent med bilen.

Rally Monza er et asfaltløp, og Ole testet derfor bilen med asfaltsetup. I og med at den siste VM-runden også har et lite grusparti er det viktig å få følelsen med det også.

– Vi fikk noen kilometer hvor vi kjørte fra asfalt til grus, og jeg må si at det er vanskelig å finne bremsepunkter når du har asfaltdekk, forteller Ole, som nå reiser videre til Italia for å forberede seg til sin WRC-debut.

Powered by Labrador CMS