Hans Jørgen Hansen (t.h.) og Tedde Olsson driver en butikk litt utenom det vanlige.Foto: Pål Sønsteli
Klarer seg som liten selv om konkurransen er stor
Butikkdøden i Kongsvinger har vært et tema denne høsten. Hans Jørgen Hansen og Kongsvinger Elektriske opplever gode tider, tross knallhard konkurranse.
En skulle kanskje tro at Kongsvinger Elektriske ville dukke under i konkurranse med store kjeder som Power og Elkjøp og netthandel. Men slik er det absolutt ikke. Den lille butikken i det hvite huset rett ovenfor Kongssenteret lever i beste velgående, til tross for at de tilhører en bransje hvor konkurransen er som tøffest.
– Hva er suksessformelen, Hans Jørgen Hansen?
– Nei, si det. Jeg vet ikke om vi har noen spesiell suksessformel. Vi gjør det vi har gjort i alle år, sier den jordnære butikkeieren.
Og kanskje ligger mye av suksessen i nettopp hans folkelige og jordnære væremåte, hvor kunden er det viktigste – og da gjelder det å yte service. At de yter god service underbygges av at Kongsvinger Elektriske er blitt tildelt Serviceprisen to ganger.
– Vi ser jo at konkurransen blir større og større. Jeg tror vi scorer å at vi fikser og ordner det meste. For en rimelig penge kjører hvitevarer og tar med oss de gamle produktene hvis de skal kastes. Vi er opptatt av å levere til avtalt tid. For oss er det viktig å holde det vi lover. Å yte service har blitt viktigere og viktigere, noe vi har vært opptatt av siden vi startet i 1989, forteller han.
– Mange opplever også en trygghet i at de kan ringe oss når noe er gått galt, eller har andre spørsmål, sier Tedde Olsson, butikkmedarbeider.
Hansen legger ikke skjul på at han har et fortrinn i at han også er huseier og slipper å betale høy husleie og kan bestemme over åpningstiden selv.
– Men vi skulle nok klart oss i et kjøpesenter også, legger han til.
Annonse
Kongsvinger er ikke tilknyttet noen kjede, og er sånn sett en frittstående butikk.
– Vi opplever det som en fordel. Vi kan kjøpe inn akkurat det vi vil og fra hvem vi vil. Med mange års erfaring tar vi kun inn kvalitet og produkter vi vet er holdbare, sier han.
– Er ikke kunder opptatt av pris?
– Jo, men på hvitevarer matcher vi stort sett prisene til kjedene. Og på tilbehør er vi rimeligere, hevder Hansen.
Netthandel og kjedebutikker er ikke de eneste konkurrentene. De siste årene er kjøkkenleverandører også blitt en konkurrent.
– Vi ser at kjøkkenleverandørene stikker av med mye til nybygg og når folk pusser opp kjøkken. Integrerte kjøkkenprodukter er noe vi driver mye med, og det er kanskje ikke alle klar over. Vi kan mye om disse produktene, og dette er noe man trenger kunnskap om. Vi er opptatt av at kunden ikke bør kjøpe de billigste integrerte hvitevarene.
– Levetiden på de billige produktene er ofte bare halvparten av tiden til litt dyrere produkter, understreker han.
Nå som vi nærmer oss juletida, kommer det ofte et rush av folk som vil ha reparert den gamle adventsstaken de har hatt i alle år – eller trenger en lyspære utenom det vanlige.
– Jeg er rimelig sikker på at ingen har et bredere sortiment på lyspærer. Vi har det meste, og om vi ikke har det inne, så skaffer vi det, sier Hans Jørgen Hansen.