Slik ser WRC-bilen til Ole Christian Veiby ut.

Slik ser WRC-bilen til Veiby ut

Til helgen kjøres årets siste VM-runden i rally. I den gjeveste klassen er Ole Christian Veiby den som skal forsvare Norges ære når han debuterer i WRC-klassen.

Publisert Sist oppdatert

– Det blir utrolig spennende, nå skal jeg konkurrere med de beste i verden, i den grommeste VM-klassen, sier Ole Christian Veiby i en pressemelding. Kongsvinger-gutten har med seg sin faste kartleser Jonas Andersson i høyrestolen.

Dette er første gangen 24-åringen skal kjøre en VM-runde i rally med en WRC-bil. Til vanlig er han å finne i en enklere utgave av bilen, en Hyundai i20 R5, men Hyundai Motorsport har gitt han tillitserklæringen med å kjøre en Hyundai i20 Coupe WRC, en ganske så mye mer avansert utgave av den bilen han kjører ellers.

­– Forskjellen mellom en WRC-bil og R5-bilen, som jeg kjenner godt, er blant annet mye større motor og aerodynamikken. WRC-bilen er enkelt sagt er ganske mye mer avansert bil en R5’en. Det går fortere. Man har flere muligheter når det gjelder blant annet oppsett, og alt er mer komplisert, sier han.

OLE CHRISTIAN VEIBY

Født: 17. juni 1996

Team: Hyundai Motorsport / 2cCompetition / EVEN management

Bil: Hyundai i20 Coupe WRC / Hyundai i20 R5

Kartleser: Jonas Andersson

Første VM-start: Rally Spania 2014

Antall VM-løp: 46 (Inkludert Rally Italia Sardinia 2020)

2015: 2. plass totalt junior-VM

2016: Vinner WRC3 Rallye Monte-Carlo,

Vinner JWRC Rally Finland

2017: Asian Pacific Rally Championship med Skoda Motorsport

WRC 2-seier i Polen

Første VM-poeng i Spania

2018: 2 pallplasser WRC2 med Skoda Motorsport

2019: Seier WRC2 Rally Sweden

Norgesmester i rally 2019

2020: Seier Numedalsrally

Ole Christian Veiby er klar for å få sin debut i WRC.

Ikke bare er det første gangen Ole Christian skal konkurrere i versting-klassen, men det er også første gang rally-VM kjøres på F1-banen Monza, utenfor Milano i Italia. Løpet er ett asfalt-løp, og det kjøres med asfaltoppsett på bilen. Fredag kjøres det prøver som inkluderer kjøring på selve banen, mens lørdag trekkes deltakerne opp i alpene ovenfor Bergamo.

– Jeg tror dette er et veldig fint løp når man skal kjøre WRC-bil for første gang. Åpner litt forsiktig med å kjøre bare på banen på fredag, før det blir ordentlige etapper lørdag og søndag. Da kan man leke seg litt og skjønne litt mer av bilen på fredag, og det er kanskje ikke bare lang erfaring som spiller inn. Jeg tror det er positivt for oss.

Etter to testdager i WRC-bilen, er Ole Christian optimistisk for det kommende løpet, om enn noe tilbakeholden når det gjelder spenstige målsettinger.

- Vi fikk to dager med test, en dag på bane med enkelte gruspartier og en dag på en testvei med asfalt. Det er mye å lære seg av justeringer og muligheter, det er så ufattelig mye mer man kan gjøre med denne bilen sammenlignet med R5’en. Dette er jo ett nytt løp for alle, og i tillegg er bilen ny, så jeg tenker det er greit å være realistisk med tanke på selve løpet. Planen er nok å ta det litt som det kommer, og kjenne på utviklingen underveis. Det er vanskelig å ha de største målsettingene, men det er mulig å gjøre det bra og det er fullt mulig å få vist seg fram. Det er nok det som gjelder, slår han fast i pressemeldingen.

Det er fortsatt åpent hvem som blir årets verdensmester i rally, men dette skal altså avgjøres til helgen. Vinneren av løpet får 25 poeng, og kan i tillegg score fem poeng ekstra på Power Stage. Waliseren Elfyn Evans topper lista akkurat nå, 14 poeng foran Sebastien Ogier. Thierry Neuville ligger på tredjeplass, 24 poeng etter Evans. Ott Tanak ligger 28 poeng bak lederen. På team-siden så leder akkurat nå Hyundai Motorsport, sju poeng foran Toyota.

I R5-klassen finner vi de andre norske som skal kjøre Rally Monza. Mads Østberg og Torstein Eriksen kjører om VM-gull i WRC2-klassen. Andreas Mikkelsen og Anders Jæger konkurrerer med blant andre Oliver Solberg i WRC3-klassen.

Rally Monza starter torsdag kl 14:00 med den første fartsetappen som kjøres på Monza-banen.

Powered by Labrador CMS