Nissan var tidlig ute med å satse på el-biler. Nå er Nissan Ariya her, som en arvtaker etter Nissan Leaf.

Traust, men trygt valg

Kan konkurransen bli for tøff for Nissan denne gangen? Eller er det nok en trygg bil fra Nissan, selv om det er noe traust over den?

Publisert Sist oppdatert

Nissan kan holdes delansvarlig for elbilenes utbredelse i Norge. Den aller første Nissan Leaf ble registrert i Norge høsten 2011, og modellen har vært den viktigste når det gjelder volum – ikke minst de i de tidlige pionerårene. Nå kommer Nissan Ariya, en ny og større modell, samtidig som Leaf ruller og går videre.

Om bilen

Ariya har også fått den karakteristiske fronten som de andre modellene til Nissan. Samme med lampene, noe som gjør denne lett å se i trafikken og vil skille seg ut i gatebildet. De er et modig merke som lager biler som skiller seg ut i fra runde «klumper», som er en retning det viker som bilprodusentene tar, noe en bilentusiast ikke ser positivt på.

Tekniske data

Nissan Ariya e4ORCE Evolve 87kWt

Pris fra: 487.700 kroner

Pris testbil: 627.463 kroner

Motor: To elmotorer. 306 hk. 600 Nm.

Batteri: 87 kWt

Maksimal ladefart: 130 kW

Forbruk: 1,97 kWt/mil

Rekkevidde: 497 kilometer

Toppfart: 200 km/t

0-100: 5,7 sekunder

Mål (LxBxH): 4595/1850/1660 mm

Bagasjeplass: 415/1280 liter

Vekt: 2232 kilo

Tilhengervekt: 1500 kilo

Ombordlader: 22 kW

Blå Nappa skinnseter

Tommy Gusterudmoen, som er selger for Mobile i Kongsvinger, har lånt oss bilen for test. Han har solgt 40 biler og flere er i bestilling. Gusterudmoen innrømmer at det kan være en traust bil, noe også mange forbinder Nissan med. Men det japanske bilmerket er en av de ledene med biler det er få feil med. Traust, men driftssikkert.

Bilen er en av de mindre i konkurranse med en rekke sterke konkurrenter. Her finner vi Tesla Model Y, Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Ford Mustang Mach-E. I tillegg har flere av de kinesiske merkene biler i samme klasse.

I denne flokken skiller Ariya seg litt ut, både utvendig og innvendig. Utvendig har Nissan gått for en coupéaktig takprofil. Det er litt særegent, uten at det bør skremme vekk konservative kunder.

Bilen har to skjermer som flyter over i hverandre.

Innvendig er det minimalistisk, med to skjermer som flyter over i hverandre. Testbilen hadde også head-up display, mens høyre del av skjermplanken er av berøringstypen og har alt av underholdning og kjøreinnstillinger.

Oppsettet på skjermen i midten kan sveipes og har en funksjonalitet det er greit å få dreisen på, og de har Alexa i bilen som kan snakke med et smarthjem, og har en fin funksjon med at man bruker for eksempel navigasjon på skjermen med underholdning, men med et enkelt sveip med to fingre kan man flytte den til skjermen med speedometer.

I tillegg har Nissan smart nok valgt å gi klimaanlegget en egen rad med haptiske knapper under skjermen i midten. Det er også hepatiske knapper på midtkonsollen, noe som virker veldig eksklusivt og stilfullt, dog virker de som touchknapper, men det er ikke de har en følelse av trykknapper, noe Gusterudmoen sa de hadde designet med overlegg.

Det er også noen finurlige funksjoner som elektrisk justerbar midtkonsoll i lengderetning, og en ekstra oppbevaringsluke som betjenes med to knapper i midtkonsoll.

Helhetsinntrykket er at interiøret er ryddig og oversiktlig, men noe minimalistisk.

Bagasjeplass

De har benyttet muligheten til å få mer ut av cupé´n.

Romslig bagasjerom.

Det er god plass i baksetet, men denne plassen hadde de hatt bruk for i bagasjerommet. Som i stort sett de fleste elbiler er batteriene i gulvet, noe som fører til høyt gulv bak i bilen. I bagasjerommet er det også noe lagring under gulvet, men dessverre ingen frunk for de som er ute etter det.

Firehjulstrekk spiser også plass: 4x4-utgaven har 50 liter mindre plass enn forhjulstrekkeren. 

Rekkevidde og lading

Jeg hadde ikke bilen så lenge så jeg rakk å teste lading på bilen. Men i følge NTB sin test er rekkevidden oppgitt til 50 mil. Forbruket i brosjyren er 1,97 kWt per mil, noe som viste seg å være svært tett på det vi opplevde under dagene med bilen. Attpåtil med mye kjøring på 110-veier. Samtidig fikk vi ikke helt regnestykket til Nissan til å gå opp. Med 10 prosent igjen på batteriet etter å ha kjørt 34 mil, blir rundt 50 mil lite realistisk – men 40 er innen rekkevidde. Mye motorveikjøring i jevn fart, som gir lite regenerering, kan være noe av forklaringen. Uansett er dette en rekkevidde som er helt innafor.

Stilrent interiør.

Pluss og minus

+

Komfortabel

Karakteristisk utseende mot merkets modeller

God kvalitetsfølelse

Bagasjeromsplass

Prisen

På ladeplassen skal bilen ta inntil 130 kilowatt, men vi så aldri noe i nærheten av det. Fra 10 prosent restkapasitet startet ladingen på 75 kilowatt, det er ikke så imponerende. Men ladekurven bød på en uvanlig overraskelse: Den holdt seg helt flat på samme effekt til 80 prosent. Vanligvis har elbiler en fallende kurve på ladingen. Det er bra at ladefarten er jevn, men den burde holdt seg på et høyere nivå.

Opplevelse av bilen

Kjøreopplevelsen er god, med lite støy før man er i høyere motorveishastigheter. Men selv om effekten er høy og akselerasjonen kjapp, er dette en utpreget familiebil som ikke trives like godt hvis man trår til i en sving.

 

 

Powered by Labrador CMS