Even Bjørkli (t.v.) og Trond Fiskerud på Toyota Sulland kunne juble for et år over forventningene. Tross et spesielt år var det også et godt bilår for flere bilforhandlere.

Disse bilene kjøpte vi mest av i 2020

Toyota rykket ifra konkurrentene i Kongsvinger som merke i 2020, men tre andre bilforhandlere leverte også sterkt.

Publisert Sist oppdatert

Kan du gjette om vi kjøpte flere eller færre nye biler i 2020, sammenlignet med året før? Svaret vil kanskje overraske deg. Faktisk kjøpte Kongsvinger-folket 52 flere nye biler i 2020 enn i 2019. Statistikken Mitt Kongsvinger har valgt representerer kunder fra Kongsvinger.

Salget økte med 52 biler, til 790 biler. Det tilsvarer en vekst på sju prosent. Dette viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Toyota rykket fra

Den store vinneren i Kongsvinger er Toyota. Det var de også i fjor.

Økningen av nye Toyotaer var på 18, fra 109 til 127 (se faktaboks lenger ned i saken). Bestselgeren var Toyota RAV4, som også slo an i 2019.

– Norske bilkjøpere er forskjellige og har ulike behov. Toyota har i alle år vært opptatt av å ha en bred portefølje av driftssikre modeller, med lavt utslipp og forbruk, som møter disse behovene.

– Vi opplevde gjennom fjoråret at mange foretrekker våre hybrid og plug-in hybrider, og vi forventer fortsatt godt salg av disse i 2021, sier Even Bjørkli hos Toyota Sulland Kongsvinger.

Han er for øyeblikket konstituert daglig leder, men mest kjent som salgssjef. Ettersom pandemien ikke har hatt noen innvirkning på bilsalget, ser Bjørkli også optimistisk på 2021.

– Fjoråret var spesielt og vi er forberedt på at situasjonen vil vare en stund fremover. Vi er svært opptatt av å opprettholde strenge smittevernrutiner slik at vi kan dekke våre kunders behov på en trygg måte. Våre medarbeidere har lagt ned en fantastisk innsats for å trygge kunder og yte god service, og det skal vi fortsette med, sier Bjørkli.

– Vi forventer fortsatt godt salg av våre volummodeller som Corolla, C-HR, RAV4 og Yaris. I tillegg har vi flere spennende nyheter, blant annet kommer Yaris Cross Hybrid – en kompakt-SUV med firehjulsdrift som passer perfekt for manges behov. I år kommer også en ny generasjon av hydrogenbilen Toyota Mirai.

Tre hus hakk i hel

Etter nokså suverene Toyota, som er flaggskipet på Sulland, kommer Volkswagen og Skoda, som begge tilhører Møller Bil, på en 2. og 5. plass for solgte biler i 2020.

BMW og Volvo tilhører begge Bilia Kongsvinger, og følger etter med henholdsvis 3. og 6. plass.

2020 ble også et godt salgsår for Kongsvinger Bilsenter. De følger etter med 4. plass og 7. plass for henholdsvis Mercedes-Benz og Peugeot.

Fire bilforhandlere utgjør altså de sju mest solgte bilene i 2020.

Slik var bilsalget 2020

BilmerkeSolgt i 2020Solgt i 2019Ending i prosent
Toyota12710916,5
Volkswagen86842,4
BMW84831,2
Mercedes-Benz6727148,1
Skoda6064-6,3
Volvo5155-7,3
Peugeot493158,1
Nissan454012,5
Hyundai403611,1
Mitsubishi3235-8,6
Ford2731-12,9
Mazda2531-19,4
Opel2124-12,5
Kia151315,4
Subaru13785,7
Tesla1328-53,6
Renault10911,1
Citroen912-25
Suzuki89-11,1
Polestar40

Oversikten gjelder utelukkende for nye personbiler.

– Endelig kom modellene

På Kongsvinger Bilsenter kom det en aldri så liten ketsjup-effekt i 2020. Både Mercedes-Benz og Peugeot hadde stor fremdrift i året som gikk. Totalt solgte de 58 flere nye personbiler enn i 2019, altså en økning på mer enn én i uka.

Daglig leder Lars Erik Fremming beskrev i fjor 2019 som krevende, men at de ventet flere lovende modeller i 2020. Basert på resultatet ved årets slutt, stemte det godt.

– Det står og faller på tilgangen til gode modeller. Det er en ganske modellstyrt bransje, i form av at de som har de mest attraktive modellene som regel gjør det bra. I 2020 har vi hatt gode modeller, sier Fremming.

Spesielt er det EQC-modellen som har løftet Kongsvinger Bilsenter betraktelig. Den helelektriske SUV-en var det mest ettertraktede på Kongsvinger.

– For Mercedes i 2020 har det vært et godt år. Det vi ventet på, som gjorde 2019 tyngre, kom endelig i 2020, sier Fremming.

Elektriske biler fremover

Det er foreløpig lite som tyder på at elektriske biler skal bli mindre populære i tiden som kommer, legger Fremming til.

Daglig leder Lars Erik Fremming (t.v.) og styreleder Egil Stenshagen på Kongsvinger Bilsenter hadde stor vekst i 2020, spesielt på grunn av elektriske biler.

– Mars og april var i overkant spennende, ikke bare for oss, men for mange andre. Så har bilåret 2020 blitt bra for mange. God omsetning på brukte biler, og salget av nye biler har holdt seg på et nivå som har vært høyere enn det vi trodde det skulle være da vi gikk i lockdown.

– Det går litt i fossilt, men aller mest elektrisk. Jeg kan ikke tenke meg at det skal bli noe annerledes i år. Det er en eller annen form for strøm på det aller meste, enten helelektrisk eller hybrid.

Powered by Labrador CMS