Pia Lena Bakli er daglig leder i motebutikken Casa Blanca på Kongsvinger.Foto: Benedicte Bratås
Pia holdt Casa Blanca åpen under koronakrisen
Salg av klær og sko på nett har økt kraftig i kjølvannet av koronapandemien. Motebutikken i Kongsvinger består som butikken der kundene stikker innom, generasjoner etter generasjoner.
Onsdag kveld arrangeres det vinkveld på Kafé Bohem i Øvrebyen med visning fra klesbutikken Casa Blanca. Daglig leder i butikken, Pia Lena Bakli, holder på med de aller siste forberedelsene.
Butikklokalene i Jernbanegata med Casa Blancas intime moteunivers er godt synlig fra veien: Et naturlig stoppested for enhver som ønsker å få tak i siste mote - lokale som tilreisende.
— Hva viser Casa Blanca på onsdag?
— Alt fra hverdagstøy, til mer pyntede klær. Vi deler også tips om hvordan man kan style klærne, sier Bakli.
Samarbeidet mellom Casa Blanca og Kafé Bohem med Mari Søbye Østlid er ikke nytt. I sommer arrangerte de «bobler» og motevisning.
— Det var veldig vellykket. Vi fokuserte på kjoler, dette ble arrangert like etter perioden hvor «alle» satt hjemme i joggedressen. Da er det ekstra gøy å inspirere til å pynte seg i hverdagen, sier hun med et smil.
Pia er vant med å arrangere kundekvelder og motevisninger i Kongsvinger. Selv om koronavirus setter en demper for stemningen, lar onsdagens arrangement seg gjennomføre i tråd med smittevernråd og de nasjonale retningslinjene.
Annonse
Og butikken har Pia holdt oppe, nesten som normalt, selv i disse unormale tider.
— Hvordan håndterer du koronakrisen?
— Det var litt usikkerhet i starten, når koronaviruset først kom til Norge, og vi ikke visste så mye. Mange butikker på størrelse med Casa Blanca valgte da å holde stengt. Men det var jo ikke noe pålegg fra regjeringen, så jeg tenkte at «utgiftene er der jo uansett» og «jeg kan jobbe selv». Jeg holdt åpent som vanlig, men med litt kortere åpningstider. I tillegg tilbød vi hjemkjøring til de som satt i karantene. Det var flere som benyttet seg av dette.
— Jeg må trekke frem innsatsen til de ansatte, ikke bare under koronatiden. Jeg har veldig gode medarbeidere, blant annet i Anne Mette Melgård, som har jobbet her i flere år. I tillegg har butikken noen deltidsansatte som trår til når det trengs.
Casa Blanca har ikke netthandel, men viser seg frem på Facebook og Instagram. Butikken sender over hele landet, til kunder som henvender seg til dem på sosiale medier.
— Vi klarer oss bra uten nettbutikk, selv om mange butikker øker omsetningen med netthandel. Tilbakemeldingene fra kundene er at det er hyggelig å stikke innom butikken, og at de kommer tilbake, sier hun, før butikkdøra åpnes og to damer som er ute på shopping, stiger inn.
Pia spør om det er noe spesielt der på utkikk etter, men i dag vil de gjerne kikke litt i butikken først.
— Det er derfor vi overlever. Casa Blanca har de siste månedene klart å opprettholde omsetningen, etter en liten nedgang i mars-mai. Jeg synes Kongsvinger og omegns befolkning er flinke til å bruke butikken, slik at den kan bestå. Mitt inntrykk er at de er bevisst på å handle lokalt, også i andre butikker.
Norske merker
Som daglig leder er Pia bevisst på at hun støtter og tar inn norske merker i butikken.
— Særlig i denne tiden vi er inne i, så er det viktig for meg å støtte norske designere og arbeidsplasser, sier hun.
Blant annet fører butikken de norske merkene Holzweiler, ella&il, Fleicher Couture, Emilia by Bon Dep og Sprekenhus. Sistnevnte er et nytt hudpleiemerke.
— Det er veldig gøy å kunne ta inn norske merker, nettopp fordi det er så stor kvalitet over det. Også er motebransjen naturligvis blitt mer opptatt av miljø og bærekraft.
Og med moten inne i en ny tid, følger Pia uten tvil med.
— Jeg ser at det er blitt veldig in med «lounge wear», så det har vi tatt inn, et godt julegavetips i år.
— Hvordan har handlevanene våre endret seg i koronatiden?
— Våre kunder handler mer «stæsj», det går i tilbehør og smykker. Kanskje er det fordi det gjerne bare er ansiktet som synes på skjermen når man sitter med hjemmekontor, sier hun og ler litt.
— Ellers går det i duftlys, håndkrem og såper. Det har tatt veldig av. Generelt merkes det at folk har mer hjemmetid, og at de vasker seg på henda, og trenger noe med fukt i. Jevnt over selger vi også godt av alt tøy. Det er klart at det ikke er like mye fester, men som jeg og mine venninner, finner mange anledningen til å pynte seg litt.
Mote i generasjoner
Med i Casa Blancas suksess hører det også til en familiehistorie. For øyeblikket er tre generasjoner på en eller annen måte involvert i butikken. Pia forteller:
— Moren min tok over butikken i 1993, familien har hatt butikken i 27 år. Mamma gikk av med pensjon for åtte år siden, og da tok jeg over. Jeg har vært med hele veien, blant annet på innkjøp og jobbet i ferier. Mamma er fortsatt med som ekstrahjelp, selv om hun har vært pensjonist i åtte år. Hun er gull å ha, hun kjenner bedriften og kundene inn og ut.
Saken fortsetter under bildet
— I tillegg jobber datteren min på 17, Tora, litt i butikken. Hun har ansvar for sosiale medier. Det synes hun er kjempegøy. Hun har også vært med meg på innkjøp siden hun var åtte år gammel, for å lære litt fra bunnen av.
— Har hun lyst til å ta over en dag, kan hun det, men har hun lyst til noe annet, så gjør hun det. Det er opp til henne, men da har hun i hvert fall et bein innenfor og sett alle ledd av det å drive butikk.