Debatt
Foto: Vegard Lien Bønøgård
Mitt Kongsvinger og NAV – kritisk journalistikk eller agenda-drevet journalistikk?
Tekst: Guro Aasen
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Jeg har ingen kjennskap til NAV-saken utover det som er
presentert i Mitt Kongsvinger. Dette innlegget handler utelukkende om
journalistikken og fremstillingen av saken.
Lokalmedias samfunnskritiske rolle er viktig, og jeg har
tatt for gitt at Mitt Kongsvinger ønsker å oppfattes som troverdige. Derfor er
jeg skuffet, da jeg som leser sitter igjen med et inntrykk av at Mitt
Kongsvinger har forsøkt å fremme et bestemt utfall i NAV-saken, fremfor å belyse
situasjonen. Her kommer derfor noen råd for hvordan dere kan fremstå som mer
journalistisk troverdig for meg som leser.
Fremhev hele eksempler – ikke
bare deler
«Innrømmer å ha sendt meldinger
fra medarbeidere sin datamaskin» skriver Mitt Kongsvinger 07. august 2024, og skriver
videre at lederen har skaffet seg urettmessig tilgang til medarbeideres datamaskiner.
Basert på den informasjonen som kommer frem, mener jeg at ovennevnte må være en
sannhet med modifikasjoner. Det er liten tvil om at eksempelet viser lederens
dårlige dømmekraft i situasjonen, men mitt poeng er at når journalisten fremhever
dette uten å belyse helheten– opplever jeg som leser å få beskrevet en
forenklet sannhet. Situasjonen må vel også skyldes at noen internt i NAV «har
gitt» tilgang ved å gå fra sin PC ulåst. Dette er noe som er et klart brudd på
IKT-retningslinjene, noe som for meg som innbygger kan være vel så
bekymringsverdig. Slik eksempelet blir brukt fremstår det som et forsøk på å
bevise leders dårlige stil, mer enn å belyse det problematiske med at flere har
hatt tilgang til sensitiv informasjon.
Vis at dere graver i systemer –
ikke bare i relasjoner
Slik jeg forstår det er det over
tid meldt avvik og varslet på leder. Mitt Kongsvingers overflatiske omtale av
dette har gitt meg to valg. Jeg kan forstå det som at avvikssystemet i en stor
offentlig institusjon fungerer dårlig, noe som er kritikkverdig og bekymringsfullt.
Eller jeg kan forstå det som at avvikene ble behandlet og lukket uten at den
som meldte nødvendigvis var forøyd med utfallet av avviksbehandlingen. Her
kunne Mitt Kongsvinger med fordel skrevet mer om hvordan avvikene er behandlet
og hva konklusjonene var for å øke troverdigheten til at graverende forhold
ikke blir godt behandlet i avvikssystemet.
Vis at dere er opptatt av
representativitet også i eget arbeid
En trakassert ansatt er en for
mye, men likevel skulle jeg ønske at Mitt Kongsvinger hadde opplyst hvor mange
av de ansatte dere har snakket med i denne saken. Dere opplyser at dere har
snakket med et tosifret antall, men for å forstå omfanget av saken er det for
meg som leser forskjell på om det er 10 eller 55 av de 80 ansatte dere har
snakket med.
Unngå å virke triumferende
«Det gikk som det måtte gå» og «Ville
det ha blitt en løsning på denne betente konflikten hvis Mitt Kongsvinger ikke
hadde brukt 7-8 måneder på å grave seg ned i dette sakskomplekset?» skriver Brynjar
Fredheim 26.09.2024. Dette forsterker uroen jeg har hatt når jeg har fulgt
saken, at det sto høyt på agendaen til den gravende journalisten å «ta»
lederen, fremfor å belyse kritikkverdige forhold. Jeg håper at Mitt Kongsvinger
har gravd mer i bredden (ikke bare dybden) enn det dere har vist meg gjennom
sakene. Jeg håper også at dere har gjort gode avveininger rundt hvilke
konsekvenser det kan ha for et enkeltmennesker (og familiene) når man velger å formidle
dybden, men ikke bredden, av en såpass betent sak.
For å fremstå som mer troverdig i fremtiden oppfordrer jeg
Mitt Kongsvinger til å vise mer bredde i komplekse problemstillinger.