Hevdet bilen hadde fartssperre og ble trodd av retten

En Kongsvinger-mann i 30-årene sto nylig tiltalt i Glåmdal Tingrett for å ha kjørt i 139 km/t i 90-sone på E16 i Sør-Odal. I retten hevdet mannen at bilen hadde installert fartssperre, og retten trodde på han.

Publisert Sist oppdatert

Kjøreturen fant sted for rundt ett år siden. Tiltalte erklærte seg ikke skyldig etter tiltalebeslutningen, men erkjente å ha kjørt for fort. Han hevdet i retten at bilen hans er utstyrt med fartssperre på 120 km/t, slik at den umulig kan ha hatt en hastighet på 139 km/t, slik politiet hevder. Han kunne dokumentere installasjonen av fartssperren og fremla et sertifikat fra bilverkstedet som har spesialisert seg på bilelektronikk. Dette ble installert flere måneder før den aktuelle kjøringen fant sted. For øvrig la tiltalte også frem dynamometertest av bilen etter hendelsen, og hvor det fremgår at bilens reelle hastighet når speedometeret viser 120 km/t er 104,64 km/t. Politiet har ikke bestridt dokumentasjonen, men anførte at tiltalte må ha manipulert fartssperren. De to sakkyndige vitnene var uenige om tiltalte har de nødvendige evnene og forutsetningene til å foreta en manipulasjon av fartssperren selv. Begge sakkyndige var likevel enige om at der er mulig å sjekke om bilen er blitt manipulert i det aktuelle tidsrommet, i og med at denne informasjonen ligger lagret i bilens programvare. Retten finner det derfor oppsiktsvekkende at politiet i ettertid ikke har undersøkt dette, og i dommen kommer det frem at retten mener politiet burde foretatt ytterligere undersøkelser av tiltaltes bil forut for hovedforhandlingen.

Etter totalvurderinga av bevisene i saken, legger retten til grunn at tiltalte kjørte i en hastighet på 110 km/t den aktuelle dagen, og viser til tiltaltes forklaring om at bilens cruisekontroll var innstilt på denne hastigheten. Tiltalte erkjente at han forsettlig kjørte i 110 km/t i 90-sone, og fikk med det en enstemmig dom med en bot på 5500 kroner, subsidiært fengsel i 14 dager.

Powered by Labrador CMS