Debatt

Var formannskapsmøtet om lysanlegget på brua ulovlig?

Kim Aastangen

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

Leder for Naturvernforbundet i Glåmdal

Kongsvinger kommune har gjennomført utvidede formannskapsmøter om både ny E16 og nytt lysanlegg på brua. Disse møtene kan ha vært ulovlige.

Den nye belysningen på Kongsvinger bru er fin, men dyr. Kostnaden for kommunen har økt fra 1,9 til 6,6 millioner kroner. Hva kommer taksameteret til å stoppe på til slutt?

Ordføreren sendte ut innkalling den 4. september til et ekstraordinært formannskapsmøte samme dag, klokka 16. Det er grunn til å spørre om innkallingen ble sendt «til organets medlemmer med rimelig varsel». Og om møtet ble kunngjort, blant annet for allmennheten, på en «hensiktsmessig måte» (også kommuneloven § 11-3).

Ikke-eksisterende organ

Mitt Kongsvinger meldte den 4. september om at det hadde blitt avholdt et lukket, utvidet formannskapsmøte tidligere samme dag. Til dette møtet skal også partienes gruppeledere i kommunestyret og lederen av kommunens kontrollutvalg ha blitt innkalt. De synes å ha deltatt i den lukkede delen av møtet. Trolig var bare avstemningen om å lukke møtet åpent for pressen og allmennheten.

Dette kan bety at politikere som ikke er medlemmer av formannskapet, har hatt møteplikt, talerett, forslagsrett og stemmeplikt, det vil si helt andre rettigheter og plikter enn tilhørere (allmennheten) ville ha hatt. Dessuten kan gruppelederne og kontrollutvalgets leder ha mottatt møtegodtgjørelse og reisegodtgjørelse.

I Kongsvinger kommune eksisterer ikke gruppeledermøte som eget utvalg (organ), ifølge kommunens brev av 16. mai til Naturvernforbundet i Glåmdal. Da kan det heller ikke avholdes fellesmøte for formannskap og gruppeledermøte. Vi er heller ikke kjent med at organet utvidet formannskap er blitt valgt etter reglene i kommuneloven.

Det er tvilsomt å arrangere møte for et ikke-eksisterende organ. Derfor er det berettiget å spørre om det utvidede formannskapsmøtet den 4. september var ulovlig.

Ute av kontroll

Det sto bare en orienteringssak på dagsorden den 4. september, nemlig det nye lysanlegget på Kongsvinger bru. Men det kan likevel bli bestemt i løpet av et møte at det skal fattes vedtak. Det var nettopp det som skjedde på det ekstraordinære kommunestyremøtet den 20. mars om bygging av hotell i byparken eller et annet sted.

Det skal være vanntette skott mellom kontrollutvalget og formannskapet. Derfor er det forbudt å velge medlemmer av formannskapet til kontrollutvalget (kommuneloven § 25-1). Kontrollutvalget skal ikke bare kontrollere kommunens administrasjon, men også formannskapet, andre politiske organer og ordføreren. Derfor blir det ekstra ille om lederen av kontrollutvalget deltar på et ulovlig formannskapsmøte.

Ytringsfrihet

Det utvidede formannskapsmøtet var lukket for pressen og allmennheten. Den oppgitte grunnen var at møtet dreide seg om «en arbeidstakers tjenstlige forhold» (kommuneloven § 11-5). Mitt kongsvinger publiserte en artikkel den 6. september, klokka 13.15, hvor ordføreren oppgir at møtet ikke trengte å være lukket under kommunedirektørens redegjørelse, bare under debatten etterpå.

Kan den unødvendige lukkingen har ført til ulovlig innskrenkning i møtedeltakernes grunnlovfestede ytringsfrihet – utenom møtet – om det kommunedirektøren redegjorde for?

E16-møter

I forbindelse med saken om ny E16 Kongsvinger–Ullensaker er det også blitt avholdt formannskapsmøter hvor gruppelederne deltok. Den 6. januar 2022 var det felles videomøte for formannskapene og gruppelederne i Kongsvinger, Sør-Odal, Nes og Ullensaker. Videre var det fysiske møter om E16-saken både den 23. juni 2022 og 12. september 2022 for Kongsvinger formannskap og gruppelederne. Fordi gruppelederne deltok, er det på sin plass å spørre om også disse møtene var ulovlige.

Kommuneskuta

Det har vært arrangert minst fire utvidede formannskapsmøter. Hvis det ikke er blitt avholdt valg til et utvidet formannskap, synes det å ha blitt gjennomført møter i et ikke-eksisterende organ. Spørsmålet er da om disse møtene har vært ulovlige. Dessuten kan både innkallingen til og lukkingen av det utvidede formannskapsmøtet den 4. september ha vært delvis ulovlige. Hvis kontrollutvalgets leder har deltatt på et ulovlig møte, bør det vurderes om han blir inhabil i kontrollsaker.

Det har vært flere store budsjettoverskridelser for kommunale investeringsprosjekter, som ny brannstasjon, ombygging av omsorgsboliger til sykehjemsplasser på Holttunet og nå lysanlegget på brua. Dessuten kan de utvidede formannskapsmøtene ha vært ulovlige. Hvilke grep kommer politikerne til å ta for å få kommuneskuta på rett kjøl?

Powered by Labrador CMS