Debatt
Foto: Kai Roger Lindberget
Var formannskapsmøtet om lysanlegget på brua ulovlig?
Kim Aastangen
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Leder for Naturvernforbundet i Glåmdal
Kongsvinger kommune har gjennomført utvidede
formannskapsmøter om både ny E16 og nytt lysanlegg på brua. Disse møtene kan ha
vært ulovlige.
Den nye belysningen på Kongsvinger bru er
fin, men dyr. Kostnaden for kommunen har økt fra 1,9 til 6,6 millioner kroner.
Hva kommer taksameteret til å stoppe på til slutt?
Ordføreren sendte ut innkalling den 4.
september til et ekstraordinært formannskapsmøte samme dag,
klokka 16. Det er grunn til å spørre om innkallingen ble sendt «til organets
medlemmer med rimelig varsel». Og om møtet ble kunngjort, blant annet for allmennheten,
på en «hensiktsmessig måte» (også kommuneloven § 11-3).
Ikke-eksisterende organ
Mitt Kongsvinger meldte den 4. september om
at det hadde blitt avholdt et lukket, utvidet formannskapsmøte tidligere samme
dag. Til dette møtet skal også partienes gruppeledere i kommunestyret og
lederen av kommunens kontrollutvalg ha blitt innkalt. De synes å ha deltatt i den
lukkede delen av møtet. Trolig var bare avstemningen om å lukke møtet åpent for
pressen og allmennheten.
Dette kan bety at politikere som ikke er
medlemmer av formannskapet, har hatt møteplikt, talerett, forslagsrett og stemmeplikt,
det vil si helt andre rettigheter og plikter enn tilhørere (allmennheten) ville
ha hatt. Dessuten kan gruppelederne og kontrollutvalgets leder ha mottatt møtegodtgjørelse
og reisegodtgjørelse.
I Kongsvinger kommune eksisterer ikke
gruppeledermøte som eget utvalg (organ), ifølge kommunens brev av 16. mai til
Naturvernforbundet i Glåmdal. Da kan det heller ikke avholdes fellesmøte for
formannskap og gruppeledermøte. Vi er heller ikke kjent med at organet utvidet
formannskap er blitt valgt etter reglene i kommuneloven.
Det er tvilsomt å arrangere møte for et
ikke-eksisterende organ. Derfor er det berettiget å spørre om det utvidede
formannskapsmøtet den 4. september var ulovlig.
Ute av kontroll
Det sto bare en orienteringssak på
dagsorden den 4. september, nemlig det nye lysanlegget på Kongsvinger bru. Men
det kan likevel bli bestemt i løpet av et møte at det skal fattes vedtak. Det
var nettopp det som skjedde på det ekstraordinære kommunestyremøtet den 20.
mars om bygging av hotell i byparken eller et annet sted.
Det skal være vanntette skott mellom kontrollutvalget
og formannskapet. Derfor er det forbudt å velge medlemmer av formannskapet til
kontrollutvalget (kommuneloven § 25-1). Kontrollutvalget skal ikke bare
kontrollere kommunens administrasjon, men også formannskapet, andre politiske organer
og ordføreren. Derfor blir det ekstra ille om lederen av kontrollutvalget deltar
på et ulovlig formannskapsmøte.
Ytringsfrihet
Det utvidede formannskapsmøtet var lukket
for pressen og allmennheten. Den oppgitte grunnen var at møtet dreide seg om «en
arbeidstakers tjenstlige forhold» (kommuneloven § 11-5). Mitt kongsvinger
publiserte en artikkel den 6. september, klokka 13.15, hvor ordføreren oppgir
at møtet ikke trengte å være lukket under kommunedirektørens redegjørelse, bare
under debatten etterpå.
Kan den unødvendige lukkingen har ført til
ulovlig innskrenkning i møtedeltakernes grunnlovfestede ytringsfrihet – utenom
møtet – om det kommunedirektøren redegjorde for?
E16-møter
I forbindelse med saken om ny E16
Kongsvinger–Ullensaker er det også blitt avholdt formannskapsmøter hvor
gruppelederne deltok. Den 6. januar 2022 var det felles videomøte for
formannskapene og gruppelederne i Kongsvinger, Sør-Odal, Nes og Ullensaker.
Videre var det fysiske møter om E16-saken både den 23. juni 2022 og 12.
september 2022 for Kongsvinger formannskap og gruppelederne. Fordi
gruppelederne deltok, er det på sin plass å spørre om også disse møtene var ulovlige.
Kommuneskuta
Det har vært arrangert minst fire utvidede
formannskapsmøter. Hvis det ikke er blitt avholdt valg til et utvidet
formannskap, synes det å ha blitt gjennomført møter i et ikke-eksisterende organ.
Spørsmålet er da om disse møtene har vært ulovlige. Dessuten kan både innkallingen
til og lukkingen av det utvidede formannskapsmøtet den 4. september ha vært delvis
ulovlige. Hvis kontrollutvalgets leder har deltatt på et ulovlig møte, bør det
vurderes om han blir inhabil i kontrollsaker.
Det har vært flere store
budsjettoverskridelser for kommunale investeringsprosjekter, som ny
brannstasjon, ombygging av omsorgsboliger til sykehjemsplasser på Holttunet og
nå lysanlegget på brua. Dessuten kan de utvidede formannskapsmøtene ha vært
ulovlige. Hvilke grep kommer politikerne til å ta for å få kommuneskuta på rett
kjøl?