Det har vært travle dager på Vinmonopolet i Kongsvinger i 2020. Her Eli Bente Skarateppen og butikksjef Monica Sørpebøl
Det har vært travle dager på Vinmonopolet i Kongsvinger i 2020. Her Eli Bente Skarateppen og butikksjef Monica Sørpebøl

Vinmonopolet på Kongsvinger økte mest i 2020

Stengte grenser, lite taxfree-handel og flere på hjemmekontor er noen av forklaringene til den historiske salgsveksten Vinmonopolet opplevde i 2020. Øverst på lista troner Vinmonopolet i Kongsvinger med eventyrlige 181 prosents salgsvekst.

Publisert Sist oppdatert

Vinmonopolet opplevde en historisk vekst på hele 40 prosent på landsbasis i 2020. På Kongsvinger har veksten vært på hele 181 prosent det siste året. Med denne økningen er Vinmonopolet på Kongsvinger, det polet i Norge med størst prosentvis salgsøkning siste år.

— Tilnærmet full stopp i grensehandel og taxfree, samt betydelig redusert skjenking på cafeer og restauranter landet rundt bidrar til å forklare den historiske veksten, sier Jens Nordahl, kommunikasjonssjef ved Vinmonopolet i en pressemelding.

Videre ser Vinmonopolet at en rekke pol i bydelene og typiske pendlerkommuner har vesentlig høyere vekst enn de fleste sentrumspolene i byene.

— Når folk har hjemmekontor handler man der man bor, sier Nordahl.

Endring i solgte volumer fra 2019 til 2020. De ti utsalgene med størst prosentvis økning i salget i 2020.

Totalt salg pr kommune, liter
KommuneHele åretEndring
20192020LiterProsent
Kongsvinger143 569404 052260 484181 %
Halden214 098546 250332 151155 %
Sarpsborg466 0731 134 327668 255143 %
Fredrikstad761 1351 641 686880 551116 %
Hvaler93 540193 23699 696107 %
Rakkestad55 580113 38657 806104 %
Aurskog-Høland119 496235 945116 45097 %
Sør-Odal97 964183 64385 67987 %
Åsnes115 245214 81799 57286 %
Moss843 9691 515 150671 18180 %

Vinmonopolet på Kongsvinger troner øverst på lista over Vinmonopol med høyest prosentvis salgsøkning.Fra å ha solgt ca 143.000 liter drikkevarer i 2019 økte det til hele 404.000 liter i 2020. Kilde: AS Vinmonopolet

Økning i alle varegrupper

I tallene fra Vinmonopolet ser man at økningen er stor i alle varegrupper på Kongsvinger, men aller størst på svakvinsalget. Her er økningen på hele 214 prosent. Det ble solgt i overkant av 313.000 liter svakvin ved Vinmonopolet på Kongsvinger i 2020 mot cirka 100.000 liter i 2019. Også brennevin ble det solgt mer av i fjor. Sammenlignet med 2019 så har salget av denne varegruppen litt mer enn doblet seg. Fra å ha solgt cirka 35.000 liter i 2019, økte salget til cirka 72.000 liter i 2020.Også øl, sterkvin og alkoholfrie drikkevarer har opplevd stor økning i salget siste år.

Totalt ble det solgt 404.000 liter med drikkevarer på Vinmonopolet i Kongsvinger i 2020 mot cirka 143.000 liter året før.

Mer salg av kartongvin

Butikksjef Monica Sørpebøl leder det polutsalget i landet som har hatt størst prosentvis salgsøkning i 2020
Butikksjef Monica Sørpebøl leder det polutsalget i landet som har hatt størst prosentvis salgsøkning i 2020

Butikksjef for Vinmonopolet på Kongsvinger og Flisa, Monica Sørpebøl, forklarer også veksten med stengte grenser, lite taxfree handel, flere med hjemmekontor som handler på sitt lokale vinmonopol, og at det ikke er polutsalg i Eidskog og Grue.

– Er det noen varer hvor salget har overrasket deg spesielt?

—Vi har solgt veldig mye tre-litere med rødvin, og en større andel øl av typen lys lager uten at det direkte har overrasket meg da dette er typisk grensehandelprodukter. Det har også vært en økning i salget av Gin og Rosévin, i tillegg til at vi også ser at salget av whisky er økende.

Stå på vilje og godt teamarbeid

Mens andre bransjer sliter, har de to butikkene Sørpebøl er ansvarlig for, økt antallet ansatte fra åtte til 21 ansatte i siste år på grunn av den økte trafikken.

Man har også hatt et godt samarbeid med gårdeier for å få til bedre lagerløsninger for alle varene som skal inn. Pauserommet er flyttet til andre og større lokaler i samme gård for å kunne ta i bruk det gamle som lagerlokale.

– Vårt bygg er ikke dimensjonert for en slik vareflyt som vi har opplevd i 2020, men med positive ansatte med en enorm stå på vilje har vi fått det til, sier Sørpebøl.

I tillegg så vil Sørpebøl også fremheve hvordan hele Vinmonopol-organisasjonen har arbeidet for å håndtere den økte kundemassen.

Stolt av kunder og ansatte

– For å stille et sportsspørsmål, hvordan føles det å være på toppen av lista over vinmonopol med størst salgsøkning?

—Jeg er veldig takknemlig for at jeg arbeider i vinmonopolet som klarer å håndtere en sånn situasjon, på en forsvarlig måte med gode smitteverntiltak på plass raskt. Jeg er også stolt over det fantastiske teamet som jeg har i mine to butikker som har levert en imponerende innsats, det er nøkkelen til at vi har fått det til i en krevende periode. Videre så fortjener alle kundene våre ros for å ha tatt alle våre smitteverntiltak til etterretning og oppført seg eksemplarisk. Sammen har vi løst dette så smidig som mulig, avslutter Monica Sørpebøl.

Powered by Labrador CMS