Veidekke er av de to entreprenørene som har jobbet med utbedringene av kontaktledningsnettet på Kongsvingerbanen. Arbeidet blir mye raskere ferdig enn planlagt, og det til stor glede for alle trafikantene.Foto: Veidekke/Bane Nor
Arbeidet går mye raskere enn planlagt
Det er bare å glede seg til sommeren 2021. Da er arbeidet med utbedringene på Kongsvingerbanen ferdig, og bussene kan parkeres.
— Vi er veldig fornøyd med at alt vårt arbeid er ferdigstilt til juni 2021. Opprinnelig skulle prosjektet pågå i hele 2021, men nå er vi altså ferdig et halvt år før tiden, sier kommunikasjonsleder Britt-Johanne Wang i Bane NOR til Mitt Kongsvinger.
Dette får svært hyggelige resultater for alle passasjerer som bruker Kongsvingerbanen. Et halvt år før planlagt tid vil altså Buss-for-tog forsvinne som et alternativ, og togene være tilbake i trafikk på hele strekningen mellom Kongsvinger og Lillestrøm/Oslo.
— Veidekke har bygget det nye kontaktledningsnettet mellom Disenå og Åbogen, og de har nettopp ferdigstilt sine arbeider. Nå er det den andre entreprenøren, Baneservice, som holder på i motsatt ende av banen, og det går mye raskere enn planlagt, forklarer hun.
Det som står igjen å fullføre for Baneservice er ombyggingen av Årnes stasjon, som pågår i disse dager. Dette skal etter planen stå ferdig i januar 2021.
I slutten av januar 2021 vil derfor togene trafikkere strekningen Lillestrøm - Årnes som normalt.
Fortsatt gjenstår det utbedring av kontaktledningsanlegget mellom Årnes og Kongsvinger, og denne strekningen vil derfor ha buss for tog på dagtid hverdager og helg. I tillegg vil det etter hvert bli byggearbeider på Skarnes stasjon.
Hele utbedringsprosjektet på Kongsvingerbanen skulle altså ha pågått i enda ett år.
Nå har entreprenørene hentet inn et halvt år i tid, og strekningen vil være klar til juni 2021.
Annonse
Dermed blir det færre busser og flere tog å se på Kongsvinger stasjon.