Workshop for handel- og servicenæringen vil pågå gjennom vinteren. Målet er at flere butikker skal være klare til å håndtere både fysisk og digital handel.Foto: Colourbox
Nå skal byens nærings-drivende bli bedre digitalt
11 representanter for ulike handels- og servicebedrifter i Kongsvinger benket seg på Høgskolesenteret i Kongsvinger onsdag ettermiddag.
Totalt er det nærmere 30 påmeldte fra hele regionen til «Workshop i digitalisering for handels- og servicebedrifter» i regi av Odal Næringshage og Tove Gulbrandsen.
Uno Arnesen i Byen Vår har jobbet for å få med flest mulig næringsdrivende i Kongsvinger, og klarte til slutt å få samlet 11 personer som har lyst til å lære mer.
— Dette handler om at handelsnæringen må henge med i utviklingen for å kunne møte fremtidens konkurranse og kundenes krav. Det handler først og fremst om å styrke de fysiske butikkene ved å bruke digitale verktøy. I tillegg handler det om synlighet i digitale kanaler, det å drive digital markedsføring, sier Uno Arnesen.
I hans øyne er dette helt avgjørende kunnskaper å ta med seg videre når man skal tilrettelegge for et bysentrum som aller helst skal bestå av fysiske butikker.
— Vi må bygge oppunder de fysiske butikkene ved å tilby ulike varianter av tilleggshandel på nett. Det handler om å tilby kundene ønskede, konkurransedyktige løsninger i fremtiden. Rett og slett henge med i tiden, mener han.
Workshopen vil foregå over tre samlinger, den første allerede onsdag ettermiddag/kveld. I løpet av disse samlingene vil deltakerne få økt grunnleggende kunnskap om digitalt arbeid, økt inspirasjon for å komme over terskler for å kunne ta tak i digital markedsføring, og lære mer om hvor man finner informasjon om ulike løsninger.
Når workshopen nærmer seg slutten utpå nyåret, vil man jobbe spesifikt med å lage et digitalt opplegg og legge en plan for hver enkelt bedrift som deltar ut fra muligheter og behov.
Workshopen er et gratis tilbud rettet mot handels- og servicebedrifter i hele regionen.