Kongsvinger-patriot og Mapei-direktør Trond Hagerud mener det er kommet ny energi inn i E16-prosjektet med Nye Veier. I kveld er det første folkemøte, og han tror det er helt avgjørende at folk engasjerer seg nå - før avgjørelsene skal tas.

— Nå må folk melde seg på

— Ingen ting kan måle seg med å få ferdig en firefelts motorvei med 110-hastighet helt fra E6 til Kongsvinger. Det mener Kongsvinger-patriot og Mapei-direktør Trond Hagerud. I kveld er det første folkemøte.

Publisert Sist oppdatert

For smittevernets skyld holdes folkemøtet kun digitalt. Du kan delta i kveldens folkemøte i Kongsvinger her. Start er kl 18.00.

— Min sterke oppfordring er at folk nå melder seg på. Prosjektet er helt avhengig av det folkelige engasjementet, i tillegg er det avgjørende at vi sammen får en felles oppdatering på status og planer. Det er absolutt det beste grunnlaget for å kunne ha en saklig diskusjon rundt konsekvensene av de ulike korridoralternativene, sier Hagerud.

Byen er helt avhengig av E16

Det er i seg selv ganske utrolig at han lenger gidder å være engasjert. Veiprosjektet som i sin tid hadde rv2 som benevnelse, har i løpet av årene rukket å skifte til E16. Og årene har virkelig gått.

— Jeg var med på å starte den første underskriftskampanjen i 2003, og det var selve utgangspunktet for interesseforeningen 7 Sterke, minnes Mapei-direktøren før han raskt legger vekt på følgende:

— Denne veien er det aller viktigste for denne regionen ut fra et samfunnsperspektiv, og for næringsutviklingen i vår tid. Den har en direkte konsekvens for byens attraktivitet, og den vil bety svært mye for befolkningsutviklingen – kanskje først og fremst om vi skal klare å beholde unge mennesker.

Bekymret og frustrert

Det har vært mange og svært lange prosesser rundt E16-utbyggingen. Til slutt resulterte det i en utbygging av strekningen mellom Kløfta og Nybakk, samt Kurudsand (Kongsvinger) til Slobrua. En bit i hver ende.

— Kommunene ble aldri enige om hvor resten av traseen skulle gå, det var hovedårsaken til at veien aldri ble bygget. Særlig bedre ble det ikke av at prosjektet gikk ut og inn av nasjonale transportplaner, pluss at det bare var årlige budsjetter å forholde seg til. En helt uholdbar situasjon, dessverre, konstaterer Kongsvinger-mannen.

Til slutt endte det store veiprosjektet opp i en nærmest evigvarende politisk dragkamp mellom kommunene, som ikke førte annet med seg enn masse frustrasjon. Anleggsmaskinene forsvant, og siden har ingen sett dem.

Vi er blitt frakjørt

— Etter 20 år har vi fått på plass halvparten av den opprinnelige traseen. Nå er det på høy tid at prosjektet får ny energi og at alle parter blir hørt underveis. For vi har virkelig blitt frakjørt. Rundt oss har samfunn utviklet seg, og fått tilknytninger som vi mangler. Trafikken har økt, mens veien har fått flere begrensninger, konstaterer Trond.

Han er også veldig klar på at både Nye Veier, som ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet, og de lokale kommunene og næringsaktørene vil bli utfordret på samfunnsnytteberegningen. E16-utbyggingen må gi valuta for pengene, men samtidig være en naturlig åre som også blir benyttet av folk som bor og næringsliv som holder til her.

— E16 vil være vår tilknytning til E6. Det er ingen ny hovedvei til Oslo vi skal bygge, men en naturlig posisjonering i forhold til markeder med vekst – i tillegg til at det er en del av veien som skal binde øst og vest sammen (Red. anm.: E16 kommer fra Bergen via Gardermoen i dag). Dessuten vil det være snakk om tre minutters forskjell på de to alternative tilknytningspunktene på E6, sier Kongsvinger-mannen.

Må bli enige

Trond Hagerud mener det er en helt avgjørende løsning at ordførerne i de berørte kommunene nå har gått sammen om å forankre utbyggingen politisk.

— Hvis det blir mer tvil denne gang, så vil det kunne ta mer tid. Eller det vil kunne bli slik at Nye Veier bygger resten av E16 der de selv mener den bør ligge. Så vi bør helt klart komme opp med et korridorvalg som det er enighet bak, sier han.

Folkemøtene begynner med Kongsvinger mandag kveld, deretter Sør-Odal tirsdag og Nes onsdag og Ullensaker torsdag.

Kongsvinger-patriot

Trond Hagerud er mer glad i Kongsvinger enn de fleste. Selv bor han i Øvrebyen, deltar aktivt i de fleste sammenhenger der byen settes på dagsorden, elsker å dykke ned i Kongsvingers historiske materiale, og har utgitt bøker innenfor samme tema.

Yrkeskarrieren begynte i Dyno Industrier på SIVA i Kongsvinger, men ganske raskt ble han hentet som ny sjef til Mapei i Nord-Odal. Der har han hatt regien i mange år med en nærmest eventyrlig utvikling. Mapei har gått fra å være et italiensk tvilstilfelle, til å bli en hjørnesteinsbedrift ikke bare i nedslagskommunen, men for hele regionen.

Powered by Labrador CMS