Debattinnlegg
Vidar Sanderud har en tydelig oppfatning og mening om hvor ny E16 bør ligger.
Foto: Privat
Om E16 og valg av trasé
Vidar Sanderud
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Markedssjef i Norges Fotballforbund.
Tidligere forsvarsspiller for KIL i en rekke sesonger.
Bosatt på Finnholt i Sør-Odal.
En kommentar til innlegget til E16 og Geir Christiansen
Det er mange ulike syn på trasevalg og det har jeg stor respekt for, men jeg mener trasevalg A ikke vil være det beste alternativet for regionen. Det er å rygge inn i fremtiden på alle fire.
Ingen lager en ny vei som er lengre enn vi har i dag, det er jo helt meningsløst. Om noen er i tvil på hva jeg mener anbefaler jeg å kjøre E6 fra Oslo til Moelv, gjerne også en svipptur på den nye strekningen mellom Hamar og Elverum. Da skjønner man hva jeg mener og kan fort bli misunnelig.
Alle som er interessert i å utvikle bo- og arbeidsmarkedet, sikre gode rammebetingelser for næringslivet og redusere reisetid, skjønner at alternativ A blir feil.
Alternativet på sørsiden er best for regionen totalt sett fordi den gir en naturlig adkomst på Nybakk og Kløfta og korter ned reisetiden til Oslo på best mulig måte. Nærheten til Stor-Oslo blir så utrolig viktig for vårt område at ingenting slår dette.
Kortere reisetid til Hønefoss, som stadig blir nevnt, har ingen relevans og jeg skjønner ikke engang hvorfor noen tar seg tid til å regne på det. Er definitivt ikke et måleinstrument som bør brukes om denne veien. Til det er veien altfor viktig.
Bygging av E16 er det viktigste som kommer til å skje i vårt distrikt og vi må ikke la denne muligheten gå fra oss. Jeg pendler til Oslo hver eneste dag og ser hvor viktig veien er. Trafikken er enorm til Oslo og målet på sikt må være å få tilbake noen av arbeidsplassene vi har tapt på grunn av dårlig infrastruktur til og fra Oslo og den sentraliserte politikken som er ført over tid. Vi undervurderer området vårt så vanvittig mye.
Etter kort tid som en del av A-hus har vi sett at Kongsvinger sykehus blir en viktig avlastning for sykehuset på Lørenskog, de signaliserer allerede 50 nye arbeidsplasser til Kongsvinger. Magnor er Norges nest største grenseovergang, tolletaten får 10 nye arbeidsplasser.
Dette til tross for at de fleste må kjøre med GPS for å finne Kongsvinger. Strekningen Oslo – Magnor er svært viktig for den nasjonale handelen mellom Norge og Sverige. For å få fart på slike arbeidsplasser kan vi ikke tilby en vei som blir lengre enn vi har i dag!
Videre hevder du at Årnes allerede ligger utenfor. Det er definitivt ikke tilfelle - snarere tvert imot. Ved utbygging av ny E16 vil Årnes bli ekstremt viktig å få med. Du har rett i at Årnes ikke ligger langt fra eksisterende E6, men det vil være uklokt og dumt å ikke ha med nesbuene når bilistene skal være med å nedbetale veien. Da vil prosjektet gå glipp av enormt mange bilister og svært mye penger. I tillegg vil Nes gå glipp av det veksten vi kan forvente med ny E16. Dette har ikke prosjektet råd til å miste!
Til slutt vil jeg nevne selv om jeg sikkert ikke treffer alle og kanskje til og med irriterer noen, men som jeg vil påstå har stor betydning; Hva tror dere folk flest forbinder med Kongsvinger?
Svaret er fotball. Fotballen og idretten betyr enormt mye i et samfunn. Det er samlende, det skaper arbeidsplasser og er gjenstand for utallige diskusjoner. Tenk hvor moro det igjen kunne vært om Kongsvinger kom seg opp i Eliteserien. Det er mulig, men det er en jobb som må gjøres. Veien er selvfølgelig ikke direkte avgjørende for dette, men kan være et viktig bidrag (det høres enkelt ut), men jeg er helt sikker på at interessen for Kongsvinger vil øke betraktelig med en raskere og effektiv vei. Det vil ha stor betydning når trenere og spillere skal vurdere Kongsvinger.
En ny vei som korter ned reisetiden til og fra Oslo er i denne sammenheng viktig. Grunnen til at jeg nevner det er fordi det ikke er så mange arrangement som har et potensiale på 3-4000 personer samlet annenhver helg og som samtidig skaper glede, drømmer, fellesskap, entusiasme og diskusjoner blant befolkningen. I tillegg så vi på 80 og 90-tallet at det var med å skape stolthet for distriktet. Derfor er idretten unik og et viktig element i hverdagen.
Fotballen er med dette nevnt og det finnes ingen grunner til at andre idretter også kan blomstre i kjølvannet av dette. Det gjorde det på 80-tallet. Vi har en superfin idrettslinje på Øvrebyen og en svært dedikert idrettslinje på NTG Kongsvinger som fronter mange ulike idretter. I tillegg har Kongsvinger en av Norges beste golfbaner og et flott skianlegg på Liermoen. Jeg hadde bare lyst til å nevne det fordi dette ofte blir glemt, men for distriktet er det viktige aktiviteter!
Jeg stemmer 100 prosent på formålet med veien og et trasevalg på sørsiden (som ender på Nybakk/Kløfta) vil definitivt treffe punktene på best mulig måte.