Kronikk
Jørn Andre Stenseth er leder for NAV Kongsvinger-regionen
Foto: Kai Roger Lindberget
Flyktninger får god hjelp i Kongsvinger
Jørn Andre Stenseth
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning.
Leder NAV Kongsvinger
I Mittkongsvinger.no den 3. mars skrives det om den innsats
Nødhjelp for Ukraina har gitt til mange i Kongsvinger-regionen etter krigens
utbrudd i februar 2022.
Det uttrykkes en bekymring for hvem som nå skal hjelpe
flyktningene som ankommer og bosettes, da kommunene i regionen ikke dekker
leiekostnader for lokaler til de frivillige.
Som NAV-leder og ansvarlig for flyktningetjenesten i
Kongsvinger vil jeg gjerne nyansere bildet og uroen som kanskje oppstår, når
det sås tvil om at flyktninger får hjelp fra kommunene. Det påpekes nærmest at
folk også må stå med lua i hånda for å få hjelp.
Bosetting og etablering
Det er ulikt hvordan kommunene i regionen har bygget opp sin
flyktningetjeneste, og utgangspunktet for denne kronikken er hvordan vi
arbeider med dette i Kongsvinger kommune.
Kongsvinger kommune bosatte 87 flyktninger i 2022, og vi har
vedtatt å bosette inntil 120 i 2023. Dette er en betydelig økning mot de senere
år, men vi har en god flyktningetjeneste i kommunen som ivaretar bosettingen.
Ved bosetting av flyktninger har kommunen tatt sikte på å
finne egnede boliger og etablere flyktningene med nødvendig utstyr, slik at de
klarer seg en tid fremover.
Så ytes det introduksjonsstønad til familiene, som betyr at
de skal kunne skaffe seg mer eller annet nødvendig utstyr etter hvert som de
bor og integreres i samfunnet. I tillegg forsøker vi å bistå med at mange får
seg arbeid eller gjennomfører skole, for at de skal kunne mestre eget liv best
mulig og bli selvforsørget.
Vår offentlige innsats handler om å bidra til å gjøre folk
selvhjulpne i størst mulig grad. Vi bistår med nødvendig hjelp i en startfase.
Så har alle ut fra sine egne forutsetninger et selvstendig ansvar for å skape
seg et så godt liv som mulig. Noen trenger mer hjelp over lengre tid, og det
får de. Andre vil ordne seg selv og raskest mulig begynne i arbeid eller
utdanning, og det får de.
Samtidig er det helt riktig som en av appellantene sa, at
flyktningene må starte et liv på nytt og at de kommer med ingenting. Eller som påpekt av en annen appellant i
artikkelen at fattigdommen i Norge er krevende for veldig mange.
NAV sitt mandat er å bidra til
økt økonomisk og sosial trygghet
Vi bor i en region med høy grad av lavinntektsfamilier. Det
gir økt utenforskap. Det påvirker ofte hvordan barn og familier har det. Det
påvirker også helsen til de innbyggere som lever med mindre økonomiske
ressurser enn mange andre.
Vi kan likevel ikke la det fremstå som at innbyggere eller
våre flyktninger må stå i «matkø» når de trenger hjelp.
De mennesker som trenger bistand får dette ved å henvende
seg til NAV, de kan oppsøke tjenesten for råd og veiledning, eller bruke våre
digitale løsninger for å søke om hjelp.
NAV har et ansvar for å gjøre individuelle vurderinger, og
der behovet tilsier det skal vi yte supplerende økonomisk bistand. Våre
innbyggere kan ta kontakt med sin veileder eller med sitt NAV-kontor for å få
vurdert muligheten til å få hjelp.
Mange innbyggere er fornøyd med den hjelp som ytes, samtidig
som vi vet at vår bistand ikke treffer alle like godt. Dette må ikke forstås
som at folk ikke får støtte og hjelp i krevende tider. Alle som søker hjelp hos
NAV skal møtes med respekt og forståelse for sin situasjon. De skal få svar på
sin søknad innen rimelig tid, og i tråd med de regler som gjelder for den
enkelte sin livssituasjon.
Dette er det gode ved det norske velferdssamfunnet. Vi har
løsninger lokalt og nasjonalt som er ment for å ivareta de fleste. Løsninger
som er ment for å sikre sosial og økonomisk trygghet.
Vi arbeider aktivt i Kongsvingerregionen for å finne gode
løsninger på utenforskap og å redusere fattigdom. Dessverre er dette et arbeid
som tar tid, men vær trygg på at alle våre ansatte gjør sitt ypperste for å hjelpe flest mulig – best mulig
!
Siden vi i NAV alltid vil lære av innbyggerne og utvikle best
mulige tjenester, vil jeg over påske invitere noen av innbyggerne våre til et
«innbyggerpanel». Det er gjerne innbyggere som har fått hjelp fra NAV, og som ønsker
å bidra til felles forståelse for våre muligheter og utfordringer.
Slik kan vi høre mer om hva våre innbyggere er opptatt av,
og om hvordan vi kan jobbe sammen for å redusere terskelen i å søke og motta
hjelp fra NAV.