Redaksjonen i Mitt Kongsvinger er nok en gang fornøyd med gode opplagstall.

Mitt Kongsvinger nær ny milepæl

Mens mange lokalaviser faller i opplag, fortsetter Mitt Kongsvinger å vokse – og satte i 2023 ny opplagsrekord. Ingen aviser i Innlandet har en større vekst enn Mitt Kongsvinger.

Publisert Sist oppdatert

De ferske opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at Mitt Kongsvinger har en opplagsøkning på 9,5 prosent, noe som er den største prosentvise økningen i Innlandet. Med et opplag på 1998 er lokalavisa for Kongsvinger svært nære å passere milepælen på 2000. I løpet av 2023 har Mitt Kongsvinger fått 174 flere abonnenter.

– Vi er veldig fornøyd med utviklingen etter at vi ble en abonnementsavis i januar 2021. Da satte vi oss et hårete mål om å passere et opplag på 2000 i løpet av tre år. Når vi så å si har klart det, så kan vi ikke annet enn si oss fornøyde med det. Samtidig gir dette oss motivasjon til gjøre en enda bedre jobb for leserne våre, sier Pål Sønsteli, konstituert ansvarlig redaktør for Mitt Kongsvinger.

Konstituert ansvarlig redaktør Pål Sønsteli syns det er gledelig med opplagstallene.

– Hva tror du er årsaken til at Mitt Kongsvinger har en solid vekst?

– Jeg tror det er så enkelt som at folk vil lese lokalstoff, og vi rendyrker det ultralokale. Vi dekker bredden både på kultursiden og i idretten, noe våre lesere setter pris på. Det skal vi fortsette med. Nå setter vi oss nye mål, og for å lykkes med disse må vi bli enda bedre, sier Sønsteli.

Tallene fra MBL viser at det er de små lokalavisene som øker mest, mens de fleste av de større lokalavisene sliter med nedgang i opplagene.

I Innlandet er det kun Hamar Arbeiderblad (+417) av de store lokalavisene som opplever vekst, mens Glåmdalen (-510), Gudbrandsdølen Dagningen (-248), Oppland Arbeiderblad (-815) og Østlendingen (-727), alle har en nedgang i opplagene.

– Det er gledelig å se at lokalavisene står sterkt blant folk landet rundt. Våre stabile opplagstall viser at redaktørstyrte lokalaviser lager journalistikk som er verdt å betale for. Lokalavisene er også en nyttig markedskanal for nasjonale og lokale annonsører, sier Tomas Bruvik, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA) i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS