Debatt:
Motorvei på høye betongpilarer rett ved boliger i millionbyen Nice, Frankrike. Avisa Glåmdalen drømmer om 8 motorveifiler fra Sør-Odal til Kongsvinger. Som om Kongsvinger var en millionby, skriver Kim Aastangen i sitt debattinnlegg.
Foto: Kim Aastangen
E16 Ullensaker - Kongsvinger Drømmen om åtte motorveifiler
Kim Aastangen
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Leder for Naturvernforbundet i Glåmdal
Glåmdalen
hevder i lederartikkelen sin 15. juli at det vil være en grov tabbe å bygge en ny
E16 med for liten kapasitet. Akkurat det samme argumentet brukte Nye Veier tidligere.
Men veiselskapet vil nå heller utrede en nedskalert E16.
Overkapasitet
verst
Det
er ikke like ille å bygge ny E16 med for liten kapasitet som med for stor
kapasitet. Hvis kapasiteten blir for liten, er det fullt mulig å øke den
seinere. Dessuten kan man sette opp hyppige gratisbusser på E16. Man kan til og
med betale matpakkekjørerne og andre bilister for å reise med buss.
Pengene
som blir brukt på å bygge unødvendige motorveifiler, vil ikke samfunnet få
tilbake hvis disse filene pløyes opp. I tillegg vil også selve oppløyingen
koste penger. Hvis E16 bygges med overkapasitet, blir det neppe flertall for å
pløye opp de unødvendige motorveifilene. Derfor er det særskilt viktig å unngå
å bygge E16 med for stor kapasitet. Naturvernforbundet er ikke for å pløye opp unødvendige
motorveifiler, men vi kjemper mot at de blir bygd.
400.000
biler
Den
31. mars sendte Nye Veier inn innspillet sitt om Nasjonal transportplan 2025–2036
til Samferdselsdepartementet. Der anbefaler veiselskapet å bygge 4-felts
motorvei i traséen som kalles for CN40. Den starter ved Kongsvinger, skjærer
dypt inn i villmarka, krysser Glomma ved elvemøtet ved Årnes, og ender ved
Nybakk i Ullensaker. Det vil si at dagens 4-felts motorvei Kongsvinger–Slobrua som
ble åpnet i november 2014, ikke gjenbrukes.
Vi
ender da opp med 8 mororveifiler mellom Kongsvinger og Sør-Odal med en samlet
kapasitet på nærmere 400.000 biler per døgn. Det er stormannsgalskap. Det er i
strid med både sunt bondevett og sunn økonomi.
Fattigere
Nye
Veier har regnet ut at CN40 fører til et samfunnsøkonomisk tap på 2 milliarder
kroner. Det betyr at Norge blir 2 milliarder kroner fattigere. Å bygge CN40 er derfor
like dårlig butikk som å betale 1200 kroner for hver tusenlapp. Faktisk ville
det være mer fornuftig, økonomisk sett, å grave ned i skogen de 12 milliarder
kronene som det koster å bygge CN40, enn å bygge CN40.
Hjemme-alene-fest
Statens
prosjektmodell krever ekstern kvalitetssikring av prosjekter som koster mer enn
1 milliard kroner. Styret for ny E16 består av ordførerne i Kongsvinger,
Sør-Odal, Nes og Ullensaker. De sviktet fordi de ikke krevde ekstern
kvalitetssikring av E16-prosjektet til 12 milliarder kroner. Det var uansvarlig
av styret å la Nye Veier ha hjemme-alene-fest.
Rekkverk
sparer liv
Det
er midtrekkverk som sparer liv, ikke motorveifiler. En 2-felts vei med
midtrekkverk og forbikjøringsfelt blir like sikker som en 4-felts motorvei.
Gleden
av en ny og sikrere E16 blir kortvarig om du blir drept på en tilknyttet vei. På
Riksvei 2 Kongsvinger–Magnor skjedde det
dødsulykker både i 2011 (to ganger), 2012, 2021 og 2023. Ny E16 Kongsvinger–Ullensaker
uten overkapasitet blir flere milliarder kroner billigere enn med overkapasitet.
De innsparte pengene kan brukes til å bygge om Riksvei 2 til en mye sikrere
2-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelter. Da blir resultatet færre
ulykker, færre skadde og færre drepte samlet sett på strekningen Magnor–Kongsvinger–Ullensaker
som 2-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelter (sammenlignet med dagens
Riksvei 2 og CN40).
Nå har Nye Veier våknet opp fra tornerosesøvnen
og ønsker å utrede en nedskalert E16. Men Glåmdalen drømmer likevel videre om 8
motorveifiler fra Sør-Odal til Kongsvinger. Som om Kongsvinger var en
millionby.