Debatt: 

Motorvei på høye betongpilarer rett ved boliger i millionbyen Nice, Frankrike. Avisa Glåmdalen drømmer om 8 motorveifiler fra Sør-Odal til Kongsvinger. Som om Kongsvinger var en millionby, skriver Kim Aastangen i sitt debattinnlegg.

E16 Ullensaker - Kongsvinger Drømmen om åtte motorveifiler

Kim Aastangen

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

Leder for Naturvernforbundet i Glåmdal

Glåmdalen hevder i lederartikkelen sin 15. juli at det vil være en grov tabbe å bygge en ny E16 med for liten kapasitet. Akkurat det samme argumentet brukte Nye Veier tidligere. Men veiselskapet vil nå heller utrede en nedskalert E16.

 Overkapasitet verst

Det er ikke like ille å bygge ny E16 med for liten kapasitet som med for stor kapasitet. Hvis kapasiteten blir for liten, er det fullt mulig å øke den seinere. Dessuten kan man sette opp hyppige gratisbusser på E16. Man kan til og med betale matpakkekjørerne og andre bilister for å reise med buss.

 Pengene som blir brukt på å bygge unødvendige motorveifiler, vil ikke samfunnet få tilbake hvis disse filene pløyes opp. I tillegg vil også selve oppløyingen koste penger. Hvis E16 bygges med overkapasitet, blir det neppe flertall for å pløye opp de unødvendige motorveifilene. Derfor er det særskilt viktig å unngå å bygge E16 med for stor kapasitet. Naturvernforbundet er ikke for å pløye opp unødvendige motorveifiler, men vi kjemper mot at de blir bygd.

 400.000 biler

Den 31. mars sendte Nye Veier inn innspillet sitt om Nasjonal transportplan 2025–2036 til Samferdselsdepartementet. Der anbefaler veiselskapet å bygge 4-felts motorvei i traséen som kalles for CN40. Den starter ved Kongsvinger, skjærer dypt inn i villmarka, krysser Glomma ved elvemøtet ved Årnes, og ender ved Nybakk i Ullensaker. Det vil si at dagens 4-felts motorvei Kongsvinger–Slobrua som ble åpnet i november 2014, ikke gjenbrukes.

 Vi ender da opp med 8 mororveifiler mellom Kongsvinger og Sør-Odal med en samlet kapasitet på nærmere 400.000 biler per døgn. Det er stormannsgalskap. Det er i strid med både sunt bondevett og sunn økonomi.

 Fattigere

Nye Veier har regnet ut at CN40 fører til et samfunnsøkonomisk tap på 2 milliarder kroner. Det betyr at Norge blir 2 milliarder kroner fattigere. Å bygge CN40 er derfor like dårlig butikk som å betale 1200 kroner for hver tusenlapp. Faktisk ville det være mer fornuftig, økonomisk sett, å grave ned i skogen de 12 milliarder kronene som det koster å bygge CN40, enn å bygge CN40.

 Hjemme-alene-fest

Statens prosjektmodell krever ekstern kvalitetssikring av prosjekter som koster mer enn 1 milliard kroner. Styret for ny E16 består av ordførerne i Kongsvinger, Sør-Odal, Nes og Ullensaker. De sviktet fordi de ikke krevde ekstern kvalitetssikring av E16-prosjektet til 12 milliarder kroner. Det var uansvarlig av styret å la Nye Veier ha hjemme-alene-fest.

 Rekkverk sparer liv

Det er midtrekkverk som sparer liv, ikke motorveifiler. En 2-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt blir like sikker som en 4-felts motorvei.

 Gleden av en ny og sikrere E16 blir kortvarig om du blir drept på en tilknyttet vei. På Riksvei 2 Kongsvinger–Magnor skjedde det dødsulykker både i 2011 (to ganger), 2012, 2021 og 2023. Ny E16 Kongsvinger–Ullensaker uten overkapasitet blir flere milliarder kroner billigere enn med overkapasitet. De innsparte pengene kan brukes til å bygge om Riksvei 2 til en mye sikrere 2-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelter. Da blir resultatet færre ulykker, færre skadde og færre drepte samlet sett på strekningen Magnor–Kongsvinger–Ullensaker som 2-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelter (sammenlignet med dagens Riksvei 2 og CN40).

 Nå har Nye Veier våknet opp fra tornerosesøvnen og ønsker å utrede en nedskalert E16. Men Glåmdalen drømmer likevel videre om 8 motorveifiler fra Sør-Odal til Kongsvinger. Som om Kongsvinger var en millionby.

Powered by Labrador CMS