Debatt
Kamilla Thue (øverst fra venstre), Harald Johansen, Knut Hvithammer, Elin Såheim Bjørkli og Anette Elseth mener en oppgradering av Kongsvingerbanen er viktig for norsk beredskal.
Oppgradering av Kongsvingerbanen er avgjørende for norsk beredskap
Kamilla Thue, ordfører Eidskog, leder, Harald Johansen, varaordfører Nes, nestleder, Anette Elseth, varaordfører Lillestrøm, Elin Såheim Bjørkli, ordfører Kongsvinger, Knut Hvithammer, ordfører Sør-Odal
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
I dagens geopolitiske situasjon handler oppgradering av
jernbane like mye sikkerhet og beredskap som om rushtrafikk. Derfor er det godt
nytt at Kongsvingerbanen er blant prioriteringene i det ferske statsbudsjettet.
Moderate investeringer på totalt fire milliarder kroner for
Kongsvingerbanen ligger inne i Nasjonal Transportplan, blant annet som en del
av en effektpakke for økt kapasitet for kombigods mellom Oslo og Narvik, som
går over Kongsvingerbanen og videre nordover gjennom Sverige. Det er samlet
foreslått om lag 845 millioner kroner til denne effektpakken i statsbudsjettet
for 2025. Det er i hvert fall en start.
Til tross for en relativt beskjeden prislapp, har
oppgraderinger på Kongsvingerbanen ofte er blitt saldert bort i innspurten av
budsjettarbeid og forhandlinger. Vi har kjempet i mange år for et løft for
Kongsvingerbanen, men dette er en kamp som må kjempes fra statsbudsjett til
statsbudsjett.
Oppgradering for alle
formål
Samferdselsbudsjettet tar uansett innover seg at jernbane
spiller en mye viktigere rolle i et sikkerhets- og beredskapsperspektiv enn det
har gjort på mange tiår. Kongsvingerbanen er en meget viktig strekning for
norsk forsvarsevne og beredskap. Det er opplagt at behovene for oppgraderinger
av jernbanenettet fremover må vurderes i nettopp dette store bildet.
Sikkerhets- og beredskapshensyn, forsyningslinjer og
godstransport, næringsliv og folk flest – alle vil dra nytte av utvikling,
oppgradering og fornyelse av denne infrastrukturen. «Dual use
infrastructure», omtales det som nå til dags, når både sivile og militære
formål skal betjenes. Med andre ord: Oppgraderinger av hensyn til sikkerhet og
beredskap vil også komme pendlerne til gode. Og omvendt.
Europeisk kjernenettverk
Et ledd i
denne forbedrede beredskapen handler om å forsterke infrastrukturen på
Kongsvingerbanen for å kunne håndtere lengre godstog.
Kongsvingerbanen
er en av tre norske jernbanestrekninger som er en del av EUs TEN-T
kjernenettverk, som legger til rette for transport med lange tog (minst 740
meter). Dette vil styrke banen som et miljøvennlig alternativ for internasjonal
godstransport. Oppgraderinger som flere krysningsspor og dobbeltspor øker
kapasiteten både for godstransport og passasjertrafikk.
Derfor
kjemper vi også hardt for å få på plass Granliterminalen øst for Kongsvinger,
som i tillegg til å øke godskapasitet og skape vekstmuligheter for næringslivet
i regionen også vil bidra til forbedret sivil og militær beredskap. Det vil totalt
sett styrke transportkapasiteten og påliteligheten til en av Norges viktigste
jernbanestrekninger for alle formål.
NATO-utvidelsen får konsekvenser
Vi kan se for oss scenarier i fremtiden som er skremmende,
men realistiske: Hva skjer hvis Østersjøen blir stengt for transport i en
høyspent, storpolitisk situasjon?
Oppgraderinger
på Kongsvingerbanen spiller derfor en avgjørende rolle for militær mobilitet i
Norden. Ettersom Sverige og Finland nå er en del av NATO, er det naturlig nok økt
fokus på øst-vest-aksen. Kongsvingerbanen binder sammen viktige havner i
Oslofjorden og jernbaneforbindelser til Østersjøen, noe som vil sikre både
sivil og militær forsyning i krise- eller krigssituasjoner. Vi må heller
ikke glemme at denne strekningen i dag er bindeleddet for betydelige mengder
dagligvarer som fraktes med tog til Nord-Norge gjennom Sverige.
Kongsvingerbanen er kort sagt en strategisk helt avgjørende
strekning i norsk beredskapssammenheng. Viktigheten av oppgraderinger på
Kongsvingerbanen kan knapt overvurderes. Men det kan være direkte farlig hvis den
undervurderes.